zaterdag 7 december 2013

Stil staan

Lieve lezers. Ik wilde vandaag graag iets bijzonders delen voor een keer, en hoe kan ik dat beter doen dan er lekker over te rammelen op mijn nieuwe toetsenbord. Ja, ik heb een nieuwe laptop voor mijn verwende neus staan. En wat voor eentje. Ik ben er ontzettend blij mee, ik denk dat dat hier niet te beschrijven valt.

Om terug te keren op het werkelijke onderwerp; ik denk dat ik zo'n beetje de grootste bofkont ben die ik ken. Om me heen gebeuren vele nare dingen. Niet alleen in de wereld om ons heen, maar ook in de levens van mensen die dicht bij mij staan op welke manier dan ook. Deze mensen krijgen soms zo ontzettend veel oneerlijks over zich heen. En in mijn ogen wandel ik overal vlekkeloos doorheen, en dat drukt me soms vrij hard met mijn neus op de feiten.

Hoe fijn is het, dat ik gezond ben? Hoe fijn is het, dat ik in een fijn, warm huis woon, een eigen plekje heb en dat zelf heb kunnen inrichten. Dat mijn muren donkergroen zijn, mijn bed zacht en opgemaakt is en bezaaid met kussens, dat er overal foto's staan en hangen van mensen die me dierbaar zijn.

Hoe fijn is het, dat ik mijn beide ouders nog om me heen heb? Hoe fijn is het, dat mijn familie tot zeer grote hoogte allemaal gezond en wel is. Hoe fijn is het, dat ik een vriendje heb dat om me geeft en me mooi en lief vindt zoals ik ben. En vergeet mijn lieve vrienden en vriendinnen niet, waar ik altijd op kan rekenen.

Hoe fijn is het, dat ik elke dag een bord eten voor me heb staan. Dat ik naar de kraan kan lopen om mijn flesje te vullen waneer deze leeg is. Hoe fijn is het, dat ik het voorrecht heb om een goede opleiding te volgen. Dat ik alles wat daarbij hoort binnen handbereik heb, waarvan het op dit moment dichts bij zijnde een ongelofelijk mooie laptop is.

Hoe fijn is het, dat ik beschermt word door wetten. Dat ik geen kinderarbeid heb hoeven te verrichten, dat ik niet en ook nooit uitgehuwelijkt ben of zal worden. Dat ik mezelf kan zijn en me niet aan vele regels hoef te houden die mij daarin beperken. Hoe fijn is het, dat ik goed behandeld word en niet word benadeeld vanwege mijn geslacht.

Hoe fijn is het, dat ik een stem heb over mee te zingen. Vingers heb om een instrument mee te bespelen en om mee te typen. Hoe fijn is het, dat ik op die manier mijn creatieve spinsels kan uiten; kan doen wat ik het liefste doe. Hoe fijn is het, dat ik benen heb die mij ergens brengen, dat ik armen heb waarmee ik naasten kan knuffelen, oren heb waarmee ik al het mooie en minder mooie kan horen en ogen waarmee ik de wereld kan zien.

Hoe fijn is het, dat ik nu negentien jaar ben en vanavond in mijn huis een feest mag geven voor al mijn lieve vrienden en vriendinnen waarvan ik sommigen al veel en veel te lang niet heb gezien of gesproken. Hoe fijn is het, dat ook zij hier allemaal nog zijn.

Hoe fijn is het, om eens stil te staan bij alles wat in het dagelijks leven zo vanzelfsprekend lijkt. We komen tijd te kort om al onze opdrachten voor school voor elkaar te krijgen, op het werk alles gedaan te krijgen and so on. Maar eigenlijk, zouden we de tijd soms moeten laten voor wat het is om stil te staan. Bij alles wat zo fijn is in het leven.

Liefs, Stella.

4 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd. Ik ben het helemaal met je eens. En ik vind het ook heel fijn dat ik gewoon op deze zondagmiddag met kaarsen aan op een bijna uit elkaar vallende laptop blogs kan lezen. Omdat ik dat wil. En ik had ook iets totaal anders kunnen doen, als ik dat had gewild.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, heerlijk is dat gewoon eigenlijk. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar als je er echt goed over na gaat denken is het dat niet. Je merkt het meestal pas als het er niet is, of als het niet meer vanzelfsprekend is! Klinkt heel knus, lekker met kaarsen! En ik voel me echt een beetje schuldig stiekem bijna dat ik zo'n mooie laptop heb gekregen van mijn familie. Ik hoop dat de jouwe niet werkelijk uit elkaar valt! Liefs, Stella.

      Verwijderen
  2. Wat heb je dit ontzettend mooi gezegd. Het is zo goed om daar bij stil te staan en je te beseffen. Zelf schrijf ik vaak op wat er op een dag gebeurd is en dan sta je automatisch stil bij de fijne dingen. Je leert alles beter waarderen vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, wat lief! Ja, ik vind echt dat ik het te weinig besef. Ik zou eigenlijk elke dag de positieve, mooie dingen op moeten schrijven. Dat heb ik een tijdje geprobeerd vol te houden, maar het is nog knap lastig! Super dat jij het wel regelmatig doet. Ik ga het ook maar weer proberen, notitieboekjes genoeg! Liefs!

      Verwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.