zondag 19 januari 2014

The Happy Challenge | Wat zijn jouw waarden?

En daar was afgelopen vrijdag dan de eerste opdracht van The Happy Challenge. Weet je niet wat dit is? Klik dan hier. Dus als een klein kind met een ijsje begon ik te lezen. En toen zag ik het ineens; dit is echt geen piece of cake. Gelukkig maar, want de patat en chocola zit er aardig aan. En nu zit ik hier, en is het zaterdag, en weet ik nog STEEDS niet welke drie waarden het meest op mij toe te passen zijn.

Wat de opdracht was? De drie waarden kiezen waar jij het meest voor staat. De drie meiden van The Happy Challenge hebben dit alle drie natuurlijk ontzettend mooi geschreven, verwoord, bedacht, alles wat positief is en nog meer. Echt de moeite waard om te bekijken en aandachtig te lezen, dus.
En omdat te doen, klik je hierhier en hier.

Na uren denken en piekeren en peinzen en zuchten en zwijmelen, ofzo, kwamen de volgende waarden uit mijn denk proces rollen.



Liefde
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Ik ben iemand die niet alleen kan zijn, althans, nee dat is niet helemaal waar. Ik kan prima alleen zijn. Ik ben enigs kind en heb mijzelf vroeger altijd prima vermaakt. Toch heb ik vaak heimwee als ik ergens ben waar ik het gevoel heb er alleen voor te staan. Ik ben erg graag bij mensen waarvan ik weet dat ze weten -wauw- hoe ik in elkaar zit. Maar dat sluit meer aan op waarde nummer twee. Liefde is iets waar ik niet zonder wil, en hoogstwaarschijnlijk -honderd procent zeker, actually- niet zonder kan. Ik ben opgegroeid met liefde en heb geleerd om lief te hebben. Ik ben iemand die bang is anderen pijn te doen en wil dan ook altijd lief zijn voor iedereen. Lief zijn is natuurlijk nogal abstract, maar laten we het erop houden dat ik erg probeer in iedereens ogen goed te doen, zodat ik niemand kwets. Liefde komt overal in voor en is overal belangrijk, of het nou om liefde tussen mij -en jou- en mijn -en jouw- partner (Jim, Jim, ben je ooit partner genoemd? Voelt volwassen he?!) of tussen mij -en jou- en mijn -en jouw- familie. Lekker zooitje dit stukje, maar ik hoop dat het een beetje overkomt. Liefde = fijn.

Geborgenheid
Deze stond niet in de grote lijst uit Psychologie Magazine, maar is erg belangrijk voor mij. Zoals ik al zei, heb ik op moeilijke, spannende of eigenlijk ook leuke momenten het liefst de mensen om me heen die me erg goed kennen. Ik heb, bijvoorbeeld, altijd moeite gehad met werken. Dat klinkt heel suf, en dat is het ook wel, maar als ik dan naar mijn werk ging, waar ik weinig mensen echt kende en ik bang was alles fout te doen, dan kreeg ik ontzettende heimwee. Dat komt omdat ik bang ben dingen verkeerd te doen, of stom uit te hoek te komen, of iets in die richting. Dan weet ik dat de mensen die mij kennen en om me geven om wie ik ben, toch wel van me houden. En op de een of andere manier mis ik ze dan. Suf toch? Weekdier Stella -ik mag mezelf van Femke niet meer zo noemen, maar ik doe het lekker toch!-. Wat geborgenheid dus betreft; Ik heb een veilige thuis haven nodig. Het liefst ook eentje die ik overal mee naartoe kan nemen. Ik moet nog leren om mijn eigen thuishaven te kunnen zijn, en geen heimwee te hebben op zulk soort momenten. Omdat ik weet dat ik hierin nog niet 'gerijpt' ben, heb ik mijn exchange voor volgend jaar dan ook als het ware afgeslagen. Ik ben er nog niet klaar voor, en weet dat ik er meer van kan genieten en er meer uit kan halen als ik dit wel ben.

Zorgzaamheid
Ik ben iemand die graag zorgt. Ik weet dan ook al erg lang dat ik echt heel graag moeder wil worden. Ik verzorgde alles wat op mijn pad kwam. Mijn poppen, knuffels, Bratz of barbies. Maar ook slakken. Of elastiekjes. Of mijn speeltjes van mijn Happy Meal. Ik vind het zielig om schoenen weg te gooien of  plantjes te laten verwelken. Ik kan ook echt in huilen uitbarsten als ik een dood vogeltje naast de weg zie liggen. Ik ben iemand die alles in haar armen wil nemen, zeggen dat het wel goed komt, er voor diegene zijn. Als mensen in mijn omgeving die net iets te ver van mij afstaan iets moeilijks meemaken, zou ik het liefst alles voor ze doen. Maar dat kan nou eenmaal niet. Toch ben ik erg blij dat ik veel waarde hecht aan zorgzaamheid. Ik denk dat ik dat van mijn ouders heb, en mijn opa en oma's. Zij hebben altijd goed voor me gezorgd, me soms zelf misschien ietsie te veel op handen gedragen. Mama brengt me nu nog fruit als ik aan het leren ben, papa smeert mijn boterhammen. Oke, ik ben negentien, en natuurlijk is het een beetje gek. Maar zij zorgen voor mij en ik geloof dat ze dat fijn vinden. En zo ben ik dus ook.

Ik hoop dat ik nu niet als een totale verwende drol over kom. Ik ben gewoon erg gelukkig met de mensen om me heen, de situatie waarin ik leef -om het even zo te noemen- en de manier waarop mijn 'naasten' hun liefde en zorg op mij overdragen.

Ik ben Stella, en ik hecht ontzettend veel waarde aan liefde, geborgenheid en zorgzaamheid. En daar ben ik blij mee.

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

PS; Link jij jouw post over opdracht een? Ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig!
PPS; Sinds gisteren is mijn volgers aantal omhoog geschoten naar 47! Dank jullie wel, ik vind jullie allemaal heel lief en ik hoop dat jullie mijn posts met plezier -blijven- lezen!

19 opmerkingen:

  1. Oh Stella, als je dan per sé een weekdier wil zijn word ik maar gewoon weekdier met je, want wat komen je waarden overeen met de mijne haha! Het zorgzame, liefde, geborgenheid. Het zijn allemaal ook mijn belangrijkste waarden haha. Ik zorgde vroeger ook altijd voor alle slakken uit de tuin, heb eens een hele begrafenis inclusief muziek georganiseerd voor een hommel (en dan 'o denneboom' zingen, net als in de Daltons!). Heel leuk om te lezen!

    liefs,
    je liefhebbende medeweekdiertje Femke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Hahaha, dat is echt toevallig! Leuke toevalligheid! Hahaha ahhh een hommel, ahg! Lief! Knuffel!

      Verwijderen
  2. Ik snap echt dat het heel moeilijk is, maar ik vond dat jij het ook mooi omschreven hebt!

    xx May

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het belangrijkste in jouw leven, dat je niet alleen geborgenheid en liefde om je heen hebt, maar neem ook op tijd voldoende tijd om nog meer innerlijke rust. Die innerlijke rust heb ik inmiddels in mijn eigen leven gevonden:

    http://chriskrastdoorblogland.blogspot.nl/2014/01/happy-challenge-wat-zijn-jouw-waarden.html

    P.s. verander je reactiemogelijkheid naar geregistreerde gebruikers ipv dat elke bezoeker een code moet invullen om te bewijzen, dat ze een mens ipv een robot zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dankjewel. Ik ga het gelijk even proberen aan te passen! Ik wist niet dat iedereen die codes in moest vullen! Ik denk dat je gelijk hebt, innerlijke rust heb ik nog niet bepaald uitgevogeld nee. Dankjewel. Liefs, Stella.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ps. Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award! Ik hoop dat je het leuk vind (:
    Meer info kan je hier (http://ohhappymay.wordpress.com/2014/01/19/and-the-nominees-are/) vinden. Sorry voor de link in de reactie, maar dan hoef je niet op mijn blog rond te dwalen op zoek naar het goede artikel, zo weet je gelijk waar je aan toe bent.

    xx May

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat super leuk, dankjewel! GEEN probleem van die link, echt niet! Ik ga zo snel mogelijk kijken! Liefs, Stella.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook voor liefde gekozen en heb lang getwijfeld of ik zorgzaamheid in mijn top 3 zou zetten. En inderdaad, geborgenheid is ook erg belangrijk, dat brengt onder andere liefde en zelfvertrouwen. Mijn post over de challenge vind je hier: http://sylviakuijsten.com/2014/01/17/happy-challenge-wat-zijn-jouw-waarden/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar (: Ik ga hem snel lezen! Dankjewel voor je reactie! Liefs!

      Verwijderen
  7. Wat ben je eigenlijk een mooi persoon! :) Je hebt heel mooi omschreven waarom die waarden voor jouw belangrijk zijn en ook duidelijk kunnen uitleggen waarom ze bij jou passen. Knap dat je op die manier een blik werpt op de persoon die jij bent!
    Liefde staat bij mij (ook) stipt om nummer 1!
    http://ofrosebird.wordpress.com/2014/01/19/happychallenge-1-waarden/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, wat lief! Wat een compliment, jeetje! Dankjewel! Ik ga jouw post zo snel mogelijk lezen, dankjewel voor het linkje! Veel liefs!

      Verwijderen
  8. Wauw, wat een mooie waarden die eigenlijk ook nog mooi dicht tegen elkaar aanliggen. En zo ontzettend mooi beschreven! Ik ben blij dat het initiatief van de drie meiden er kwam voor de Happychallenge. Ontzettend leuk om mensen op deze manier te leren kennen, want ieder heeft toch best z'n eigen waarden en elke waarde kan nog eens iets anders betekenen ook. Liefde staat bijvoorbeeld bij mij ook op nummer 1, maar voor ons beiden verschilt het een beetje. Leuk om dat te merken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dankjewel! Nooit gedacht dat ik hier van die ontzettend lieve complimenten voor zou krijgen! Ik ga het snel lezen, beloofd! Liefs, Stella.

      Verwijderen
  9. Mooi geschreven, lastig he om te kiezen :)

    http://jennnsfigments.com/2014/01/17/de-happychallenge/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief van je! Ja, pff, echt heel lastig! Liefs, Stella.

      Verwijderen
  10. Ik vind jouw waarden echt heel mooi gekozen. Veilige waardes, en nodige waardes!
    Toch heel anders dan de mijne XD
    Ben benieuwd naar je uitwerkingen van de volgende opdrachten!

    *en nieuwsgierig naar mijn selfish waardes: http://zowiezoe.com/2014/01/17/happy-challenge-week-1-waarden/*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb de jouwe ook gezien hoor, valt HARTSTIKKE mee. Liefs, Stella.

      Verwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.