maandag 10 februari 2014

Stella kookt | Pizza à la Jut en Jul Boogaard

Vrijdagavond was een avondje van mij en mijn paps. Mama ging -ja, alweer- een weekendje richting de Alpen, en pap en ik hadden het rijk voor ons alleen. Lees; Jut en Jul moesten samen wat te eten in elkaar flansen. Mijn paps is al net zo'n held in de keuken als ik. Eerst was het idee om vegaburgers te eten, omdat ik die zo lekker vind. Maar, wat erbij? Gebakken aardappeltjes? Dat voelde slecht, kan ik net zo goed frietjes eten, dacht ik. Uiteindelijk gingen we voor iets nog slechters -geen idee of het slechter is, denk het helaas wel. We bakten een pizza. Ik postte het op Facebook, en een vriendin suggereerde meteen dat ik er vast wel foto's van zou maken en het recept op mijn blog zou zetten. Dat was toen niet de planning, en de pizza was ook stiekem al ready for the oven, maar ik bedacht me toch dat het wel leuk was om te doen. Dus voilà! PS; Foto gemaakt met iPhone. Ja, ik heb nu een Nikon, maar foto's maken zonder zonlicht? Not yet.-



Men neme; haha grapje. Oke, ik ging dus met mijn Uggs en joggingbroek -zijn jullie even blij dat jullie me niet gezien hebben- naar de Albert Heijn om inkopen te doen. Van tevoren wist ik nog niet dat we pizza zouden bakken, dus de planning was dan dat ik daar wel inspiratie op zou doen door al het eten om me heen. Zo geschiedde. Ik kocht een kant-en-klare bladerdeeg rol. Ten eerste omdat het normale deeg uitverkocht was. Ten tweede omdat ik gek ben op bladerdeeg. Geen idee of het je dikker maakt dan normaal deeg, maar daar probeerde ik dan ook maar niet al te veel op te letten. Als je zondigt, zondag dan goed zullen we maar zeggen.

Benodigdheden
- Kant-en-klare rol bladerdeeg -incl. bakpapier!- 
- Passata di Pormodoro -lees; tomatensaus- 
- Kaas naar eigen keuze -voor paps nam ik pittige, voor mezelf geitenkaas-
- Groen naar eigen keuze -ik koos rucola, maar spinazie is ook lekker!-
- Twee paprika's 
- Romaatjes of Cherry tomaatjes
- Een bak-plaat-ding-schaal-plaat-ding
- Een oven -duh- 
- Kaarsjes
- Een ovenhandschoen -of twee!- 

Het proces

Stap 0.
Verwarm de oven 20 minuutjes voor op 200 graden. 

Stap 1.
Zorg dat je het bladerdeeg tien minuten van tevoren al uit de koelkast hebt gehaald. Geen idee waarom, stond op de verpakking. Dit is koken met Stella hè, onthoud dat. 

Stap 2.
Spreid het bladerdeeg uit over je bak-plaat-ding-schaal-plaat-ding en knip de 'erover heen hangende' delen bakpapier er netjes af. 

Stap 3.
Pak een lepel en verspreid je Passata di Promodinges met de achterkant van de lepel mooi over het deeg.

Stap 4. 
Snijd de paprika's in kleine stukjes of reepjes -whatever you prefer- en strooi dit netjes over het hele gebeuren. Doe hetzelfde met de tomaatjes. 

Stap 5. 
Dit was heel dom, dus doe dit vooral niet. Ik strooide de rucola er vrolijk overheen. Maar rucola ziet er niet meer zo leuk uit na een half uurtje oven. Dus doe de rucola of spinazie er maar gewoon op als de pizza uit de oven is. Strooi nu liever de kaas over de pizza, veel beter plan. 

Stap 6. 
Als het goed is, is de oven nu bijna klaar met voorverwarmen. Schuif de pizza erin en laat hem -of haar?- erin voor minstens 20 minuten. Daarna kun je steeds even kijken en als de pizza eruit ziet zoals je denkt dat 'ie eruit moet zien, haal je hem eruit. Dit is het moment waar de ovenhandschoenen van te pas komen, want paps brandde hier zowat z'n vingers eraf. Hij leeft nog. Zijn vingers ook. Hoera. 

Stap 7. 
Dek de tafel met leuke kaarsjes, of nou ja, dek te tafel met benodigdheden die logisch zijn en zet er ook wat leuke kaarsjes bij, dat is een betere beschrijving. En misschien nog een leuk Italiaans muziekje. Hier een idee; klik! Aaaah jeugdsentiment, zo lief! Ja, klik dan als je nu nieuwsgierig bent, ei.

Stap 8.
Snijd de pizza -pas op voor je handen!- en smullen maar -hoop ik-.

En ja, ik eet echt pizza met geitenkaas. Zover gaat mijn liefde voor geitenkaas. 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

3 opmerkingen:

  1. Zelf was ik er dus nooit opgekomen dat een oven ook wel handig zou zijn. Dankje voor de tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ziet er echt heerlijk uit!
    Dit ga ik ook eens maken.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.