zaterdag 8 februari 2014

The Happy Challenge | Tijd en energie beter verdelen

Na drie weken fijnheid en blijheid met The Happy Challenge zijn we alweer bij opdracht vier aangekomen. Ik heb mijn belangrijkste waarden vastgelegd, mijn droom bepaald, deze gevisualiseerd in een moodboard (klik) en heel veel inspirerende, fijne en mooie blogjes gelezen van andere bloggers. En toen kwam deze opdracht. En toen wist ik eventjes niet meer wat ik moest doen. Dus at ik een banaan, pakte mijn ukulele, zong een liedje, ging in bad, twijfelde over kwark maar nam het toch -incl. pure chocolade hagelslag, foei- en nu zit ik dan toch op de bank, in mijn Adidas joggingbroek en afgebladderde nagellak deze opdracht te typen. Want ik vind het fijn, deze challenge.

Ik merk echt dat ik nu meer op een rijtje heb wat ik nu eigenlijk wil. Ik heb het gevoel soms maar een beetje de wegen te volgen die als het ware voor me zijn gelegd door society. Ik slaagde voor mijn VWO, koos een passende studie, haal braaf goede cijfers, heb een lief vriendje, drink amper, oefen mijn hobby's uit en probeer een lieve vriendin & dochter te zijn. Waar is het deel waarin alle dromen en alle stapjes-uit-de-comfort-zone in voorkomen? Juist ja. Foetsie.



Ik merk dat ik door The Happy Challenge echt ben gaan nadenken over mijn toekomst. Wat wil ik nou eigenlijk? Het nare hiervan is, dat ik ben gaan twijfelen of ik wel de juiste studie doe. Wil ik niet wat meer met schrijven doen? Wil ik niet toch journalistiek gaan doen en mijn droom om bij een tijdschrift te werken proberen werkelijkheid te laten worden? Daar komt dan mijn cynical voice die me vertelt dat dat "toch niet gaat lukken". Hoeveel meiden zijn er wel niet met dezelfde droom? Zucht.

Laat ik verder gaan met de opdracht, want jullie zitten ook niet op mijn negatieve gezwets te wachten. Goed, ik begin dus met de dingen waar ik minder aandacht aan wil besteden. Minder energie in wil stoppen. En met stipt op nummer een staat dan..

Negatieve gedachten
Als er iemand goed is in voorspellen wanneer de wereld vergaat, dan is het Stella wel. En bij mij vergaat de wereld praktisch elk half uur, want ik kan altijd wel wat negatiefs bedenken. Zoals je hierboven leest, heb ik erg veel last van een cynical voice. Een kleine, interne criticus, zoals dat op het psychologische gebied van onze wereld heet. En daar wordt je gek van, toch? Ja. Ja ja ja. Minder negatief denken dus. Of er in ieder geval minder aan toegeven! Onder dit kopje hoort zeker ook jaloezie. Ik moet echt minder jaloers gaan worden, want dat is echt een hele slechte eigenschap van mij.

People pleaser
Ik ben een rasechte people pleaser. Ik ben als de dood voor ruzie, en daarom probeer ik dat altijd uit de weg te gaan. Achter elk whatsappje komt een glimlach-poppetje omdat het anders misschien wel gemeen over komt. Achter elke "ik kan niet komen" komt een uitgebreide uitleg waarom niet, gevolgd met tienduizend excuses in tig verschillende talen, als het moet. Ik vind het lastig om nee te zeggen, of te zeggen wat ik nou eigenlijk echt vind. Ik ben niet iemand die geen mening heeft -daar kan ik niet tegen-, maar het uiten ervan blijft altijd lastig. Ik wil niemand kwetsen, en het liefst ben ik bevriend met iedereen. Vandaar ook het feit dat ik naar elk vreemd persoon op deze aarde glimlach. Stella met een chagrijnige blik? Nevah. Maar uiteindelijk zijn er altijd mensen die hier gebruik van maken. En dan lig ik huilend in bed, vragend aan mama waarom sommige mensen dit en zo en zus zeggen of doen. In mijn ogen is het complete logica dat je altijd zo lief mogelijk bent. Niet dus. En ik moet leren dat vriendinnen me lief vinden, ook als ik een keer zeg waar het op staat. En dat ik niet altijd zo veel verantwoording af moet leggen tegenover anderen als ik niet kan komen of een andere mening heb dan zij. Soms maak je keuzes, en waarom je die maakt, dat is het allerbelangrijkste voor jezelf. Punt. -En nu nog doen wat je preached Stella-.

"Dat doe ik dan morgen wel" 
Of het nou om schoolwerk gaat, of beginnen met 'echt' sporten. Of dingen zoals kiezen laten trekken of aan mijn droom gaan werken. Een mooie stageplek zoeken. Etc. Ik heb soms heel erg de neiging om dingen die me beangstigend lijken of een naar gevoel geven ontzettend uit te stellen. Daarom geef ik ook snel op. Dat is nummer vier, opgeven. Dat doe ik veel te snel. Ik ben, zoals jullie inmiddels weten, snel jaloers en denk daarom al snel "Oh, dat kan ik toch nooit zo goed als die en die" en daarom geef ik op. Dan denk ik "Dat komt ooit wel". Nee, Stella, nu is de tijd om aan dingen te werken.

En dan de dingen waar ik meer energie in wil gaan stoppen. Goh, heb je even?

Creativiteit
Ik wil graag meer eigen liedjes gaan schrijven, wat meer tekenen en echt schrijven-schrijven, op papier. Ik wil ook graag leren hoe ik met mijn camera om moet gaan. Gewoon meer visueel bezig zijn in general. Lekker optreden met Jim voor familie en vrienden, misschien wel samen een YouTube kanaal maken -dream big- om nummers op online te zetten. Ik weet het niet, maar de crea-bea in mezelf loslaten is zeker iets waar ik me meer op wil focussen.

Buiten mijn comfort zone gaan leven
Ik ben iemand van easy en vertrouwd. Ik ga angsten met een grote mega boog uit de weg. Ik ben geen echte doorzetter, en ik zou willen dat ik dat wel was. Of in ieder geval wat meer. Dus laat ik me nou eens wat dapperder op stellen? Wie niet waagt, wie niet wint? Niet geschoten is altijd mis? Enzo? Ik vind het al eng als ik er aan denk, maar waarom ga ik niet het huis uit? Waarom ga ik niet een keertje alleen op pad? Waarom ga ik niet in 2016 op stage in het buitenland -dat is wel het plan at the moment, eerst nog een mooi plekke vinden in de UK!- en waarom ga ik niet eens in een strak shirtje naar school? Omdat het eng is. Omdat het buiten mijn comfort zone ligt. En daar moet ik een beetje vanaf, want volgens mij ben ik heel stiekem wel ietsie sterker dan ik ben!

Helpen
Er zit een gekke kriebel ergens in mijn buik. Die kriebel vertelt mij dat ik meer tijd wil stoppen in het helpen van mensen & dieren die pech hebben. Dikke pech hebben. Ik bedoel hiermee dat ik graag eens vrijwilligers werk zou willen doen. Helaas is deze society zo erg gebaseerd op geld. Je moet wel geld verdienen, anders heb je dit en dat niet. Als de tijd aanbreekt dat ik centjes verdien en daarnaast nog tijd heb, dan ga ik vrijwilligers werk doen. Of dit nou helpen in het asiel of kletsen met eenzame ouderen is, ik voel dat ik hier echt iets mee wil doen. En dit heb ik eigenlijk nog nooit echt duidelijk voor mezelf vastgelegd, laat staan met iemand gedeeld. Dus, hoi jij! Jij bent een van de eersten die dit weet!

Oef, dit was een flinke zit. En voor jou een flinke 'lees'. Als je het tot hier hebt volgehouden, applaus voor jezelf en een dikke knuffel. Lief dat je zoveel interesse in mij hebt. Dat vind ik serieus echt heel lief. Laat je je linkje achter? Ik ben ontzettend benieuwd wat voor inspirerende posts ik deze week weer kan lezen!

Lieve rommelige kusjes,
jullie enige echte Stells.

PS; Weten jullie al dat ik nu mijn eigen domeinnaam heb? Heb je het al gespot? En een nieuwe Favicon? En Mon debarras et moi heeft ook Facebook! Ja echt, kijk maar hier!

11 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik moet deze opdracht ook nog volbrengen, haha. Ik vind 'm wel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook! Veel succes, ik ben benieuwd! (: Liefs!

      Verwijderen
  2. Het was juist geen flinke 'lees' voor mij. Er zat juist heel veel humor en passie in. Dit is mijn linkje voor de 43 challenge: http://chriskrastdoorblogland.blogspot.nl/2014/02/wat-wil-jij-veranderen.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar! (: Dankjewel voor je reactie! Liefs.

      Verwijderen
  3. Wat leuk om te lezen Stel. Ik herken veel in je onzekerheden, precies hetzelfde hier. Vooral dat stukje over dat de wereld elk half uur vergaat, die van mij doet dat ook vaak. Maar gelukkig leven we nog :) Je hebt in ieder geval je dromen op papier gezet, en misschien kun je die nu stap voor stap uitvoeren. Beginnend met een YouTube kanaal? Of een weekendje weg (alleen) plannen? Ik weet zeker dat je het kunt en dat je er van leert! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen! Ik wilde ook meedoen aan de challenge, maar er kwamen wat dingen tussendoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je deze opdracht goed ingevuld. Leest super vlot en sommige dingen zijn heel herkenbaar. Vooral dat van die negatieve gedachten en het people pleaser aspect. Ik ga mij ook eens aan de vierde opdracht zetten, kijken wat er uit mijn vingers stroomt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Negatieve gedachten, dat ken ik. Maar zodra ik me er bewust van ben, probeer ik ze om te zetten in positieve. Die bewustwording is al een hele stap toch?! Succes met je veranderingen. Het is zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, ik herken mij hier zò hard in dat het bijna eng is!
    Heel goed geschreven ook, jouw schrijfstijl leest echt supervlot!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yup, heel herkenbaar ;) Fijn geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk om dit te lezen. Ik zie dat we echt mega veel dingen met elkaar gemeen hebben, wat leuk! Xx

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.