woensdag 5 maart 2014

En ik blijf hier

Indonesiƫ, Zuid-Afrika en Zuid-Korea. En ik? Ik blijf hier. Of ik spijt heb? Nee. Of toch wel? Ik heb de weloverwogen keuze gemaakt om mijzelf niet aan te melden voor exchange. De periode waarin mijn studiegenootjes volgend jaar, in januari om precies te zijn, voor vijf maanden naar een andere universiteit vertrekken aan de andere kant van de wereld om daar communicatie related vakken te volgen en cultuur te snuiven. En te feesten. En de wereld te zien. En ik? Ik blijf hier.




Ik ben altijd al bang geweest om mijn vertrouwde omgeving te verlaten. Eerlijk, ik ben een huismusje. Ik ga niet graag uit en krijg snel heimwee als ik me alleen of als het ware "de vreemde" voel. Toen ik mijn eerste 'studentenfeestje' had met mijn nieuwe vriendinnen stond ik te huilen -weekdier- in de supermarkt omdat ik niet gewend was te kijken naar waar het hoogste percentage alcohol in een drankfles. En dat had ik nog nooit gedaan. Ik had er zelfs nog nooit over nagedacht. En daar stond ik dan. Mijn vertrouwde omgeving en vrienden en vriendinnen te missen. Iedereen gaat erop uit. En ik? Ik blijf hier.

Ik vind het fijn om nog thuis te wonen. In het huis waarin ik alle geluidjes ken, met een bad waarin ik zowat leef, waar mijn kleine zwarte Puck rondloopt, waar ik ben opgegroeid, maar boven al, waar ik met mijn ouders woon. Ik ben enigs kind. Niet dat ik zeker weet dat het daardoor komt, maar ik heb een hele sterke band met mijn paps en mams. En ik wil helemaal niet weg. Het voelt nog niet als 'mijn tijd om uit te vliegen'. Al mijn vriendinnen worden volwassen. En ik? Ik blijf hier.

Toen de meiden uitgelaten in de Whatsapp groep gooide dat ze nu toch echt alle drie een groot avontuur zouden gaan beleven, was ik ten eerste ontzettend trots. Maar, vanaf dan zal ik er ook alleen voor staan. Als het ware. Dan zal ik andere groepsgenootjes moeten zoeken. Dan zal ik met andere meiden of jongens af en toe uit eten moeten -willen- gaan. Of eigen pizza's maken. Of brunchen.

En toch, ook al zal het even wennen zijn zonder hen. En toch, ook al zal ik die experience niet hebben die zij hebben. En toch, ook al ben ik dan maar een beetje saai. Ik vind het fijn om hier te blijven. Want ik? Ik blijf hier. En hier is waar ik hoor. Voor nu.

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

13 opmerkingen:

  1. Goed dat je gewoon doet waar je zelf zin in hebt. Zelf zou ik wel naar een ander land gaan, ook al weet ik als de beste wat een rottige ervaringen het ook met zich mee kan brengen (lees: heel veel gehuil en heimwee). Maar goed, ik ben dus aan de ene kant een ontzettende huismus en aan de andere kant kan ik niet wachten tot ik eindelijk mag studeren en op kamers kan. Erg verwarrend allemaal, maar ik heb nog volop de tijd om erover na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar lieve Stel, het is toch helemaal niet erg om een huismusje te zijn. Je moet doen wat goed voor jou voelt, en als jij liever thuis bent blijf je lekker thuis. Ik ga nooit uit, drink bijna nooit alcohol en weet je, ik vind het heerlijk. Ik zit liever op de bank een film te kijken en hou er niet van om tot drie uur ergens te dansen. Ieder zijn ding. En als je later alsnog op reis wilt, dan kan dat altijd nog toch?! Gaan we fijn samen :) XXXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief Kar, dankjewel! Jaaaa gaan we dan samen? Dan worden we samen dronken -van het lachen!- X

      Verwijderen
  3. Inderdaad, gewoon doen waar jij je fijn bij voelt!
    Ik mag op stage naar het buitenland, ik zou wel willen maar ik vind het best creepy om er alleen voor te staan. Dus ik ga lekker hier op stage volgend jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook hoor, hihi! Brrrr! Misschien blijf ik ook wel lekker hier hoor, ik durf nog niks vast te zetten (: Liefs!

      Verwijderen
  4. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, ik ben ook een huismusje hoor ik kan echt genieten om op de bank lekker te bloggen en film te kijken met mijn vriend of vriendinnen. Soms vind ik het ook leuk om erop uit te gaan maar dat is niet zo super vaak. Natuurlijk is stage in het buitenland een gave ervaring ik kon ook naar het buitenland op stage, maar ik zit in ons kikkerlandje op een kantoor haha.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief van je, dankjewel! Het gaat uiteindelijk ook om je fijn voelen natuurlijk! Ik wil ergens wel graag, maar ons kikkerlandje is ook zeker nog niet uitgesloten hihi! (: Liefs!

      Verwijderen
  5. JE moet echt bloggen en over dingen waar jij echt aandacht aan wilt besteden of wat je graag mensen wilt vertellen. Je moet zeg ik.. je mag! Ik hou niet van stappen en ik zit al te graag thuis op de bank met een filmpje en met mijn vriend. Stage in het buitenland is wel echt een kans en dat zou altijd een hele fijne herinnering zijn.. ik zou mijn vriend en ouders teveel missen..
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat missen-gedeelte komt me inderdaad bekend voor, dat gevoel heb ik dus ook. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt, hihi. Om mij heen zijn er zo veel die zeggen dat ik het gewoon had moeten doen en dat het snel voorbij zou gaan, maar ik voel dat niet zo. Maar goed, dankjewel voor je lieve reactie! Liefs!

      Verwijderen
  6. Ik zou ook niet weg kunnen gaan hoor. Thuis is toch zo fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook een huismus, maar daar is toch helemaal niets mis mee. Ik vind het heerlijk en ik geniet er met volle teugen van. Ik heb ook een hele sterke band met mijn ouders en ik zie me voorlopig nog niet ergens anders dan hier wonen.
    Liefs, xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. High five then! Ik geniet er ook lekker van, gelukkig. Ik moet alleen proberen te laten gaan dat de mensen die dagelijks om mij heen zijn op school er niks van begrijpen, hihi. Liefs, Stella.

      Verwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.