woensdag 16 april 2014

Eindelijk mag ik het vertellen!

Ja. Nee. Ja. Nee. Ja. Ja. Ja. Nee. En toen was het toch ein-de-lijk definitief een ja. Ja, Stella gaat switchen van studie. Dit is natuurlijk niet van de één of de andere dag besloten. Heel proces, gedoe en veel stress. Heel veel stress. Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik echt heel erg slecht ben in keuzes maken. Vooral keuzes waar heel veel vanaf hangt. Bleh. Ik ben stiekem nog steeds bang dat ik nu iets doe wat ik eigenlijk niet moet doen.

Rationele keuzes zijn niet voor mij weggelegd. En daarom maak ik deze keuze dan ook gebaseerd op gevoel. Ik merkte de laatste maanden dat ik niet helemaal goed op mijn plek zat bij mijn 'huidige' studie. Ik kan het niet precies verwoorden; het is een gevoel, as I already mentioned. Er zijn natuurlijk altijd dingetjes die dat gevoel aanwakkeren, maar dat wil ik ook liever voor mezelf houden.

Het leuke gedeelte
Ja, maar Stella, wat ga je dan nu studeren? Zoals jullie weten studeer ik ICM, International Communication Management. Oftewel; Communicatie in het Engels. Het is een HBO studie, en wat ik nu ga doen, vanaf september, is een Universitaire studie. Ik heb getwijfeld of ik nog wel verder wilde met communicatie. Nee. Niet zoals het nu gegeven wordt, of zoals het bij veel communicatie studies gegeven wordt. Ik wil dingen behandelen als "Waarom zijn we beleefd? En hoe?" of "Waarom is niezen geen taal, maar klikken wel?" of hoe je overtuigende stukken kunt schrijven. Schrijven. Schrijven. Ein-de-lijk ga ik wat met schrijven doen. Want ik kan mijn derde jaar een praktijkstudie doen. Journalistiek. Ja! Maar, om even terug te komen bij wat ik bedoel; ik wil geen communicatie plannen schrijven, of weten hoe ik de sfeer in een bedrijf leuk houd. Ik wil communicatie bekijken in haar puurste vorm; TAAL.

Kom even terug op je punt 
Ja, dus wat dan? Nou, Taalwetenschappen! En ja, ik weet dat dat heel saai klinkt. Alsof je met je neus in de boeken zit. En dat zal ik ook heus wel zitten, maar ik vind het zo interessant. Ik zat op de Open Dag met mijn paps en de hele presentatie zat ik met een big smile op mijn gezicht. Dit was echt wat ik wilde. Nu ga ik jullie niet vertellen waar, nog even, want daar ben ik zelf ook nog niet honderd procent uit. Wel tachtig procent. Maar ook omdat ik een beetje probeer te beperken dat jullie allemaal weten waar ik altijd uithang. Op de een of andere manier vind ik dat een beetje eng. Paranoïde.

The process
Het begon met een leeg gevoel. Ik besteedde er niet zoveel aandacht aan, want dat iedereen toch wel eens? Ik was ook bang. Wat nou als dit, wat nou als dat. Ik vertelde het eerst alleen aan Jim, maar later ook aan mijn ouders. Die hebben mij er echt in gesteund, trouwens. Echt heel lief. Eerst waren ze een beetje sceptisch, ook vanwege de redenen. Maar nu zien ze in dat mijn 'huidige' studie niet zo goed bij mij past als Taalwetenschappen.

Als jij dit leest en je denkt "Goh, ik heb stiekem ook wel twijfels" geef hier dan alsjeblieft niet gelijk aan toe, maar ga wel op zoek naar mogelijkheden om er iets aan te veranderen. Het is echt vervelend als je iets doet waar je niet zo enthousiast over bent als je gehoopt had!

Ik hoop dat ik alles een beetje goed heb uitgelegd!
Lieve rommelige kusjes,
Stells.

16 opmerkingen:

  1. ah, wat goed dat je die knoop door durft te hakken! Hopelijk voldoet deze studie wel aan je verwachtingen uit en vind je snel je plekje. Ga je na de zomer beginnen?
    Toen ik dit las vroeg ik me trouwens meteen af of je met taalwetenschappen veel met schrijven te maken heeft. Of nou ja, vast wel met letters schrijven, maar met teksten schrijven, dat wist/weet ik niet zo goed. Maar misschien wil je dat niet per se of misschien heb ik het gewoon verkeerd, want ik wil je natuurlijk niet weer aan het twijfelen brengen ;-)
    Hoe dan ook, superveel succes met alle regel- en inschrijf- en switchdingen nu! Komt vast helemaal goed :) Oh en ik zou het in Nijmegen gaan studeren, want dat is de leukste studiestad everrrr :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief van je! Jep, na de zomer. Taalwetenschap heeft inderdaad deels met schrijven te maken, en ook hoe je dat aan moet pakken. Welke woorden gebruik je bijvoorbeeld wel of juist niet als je iemand probeert te overtuigen. Maar, vraagstukken als "Waarom is broeren geen woord, en vrouwen wel?" komen ook aan bod. Ik heb er ontzettend veel zin in! Ik ga niet naar Nijmegen helaas, maar ik hoorde er inderdaad hele leuke dingen over van vriendinnen! Liefs!

      Verwijderen
  2. Wat enorm spannend! Bij het kiezen van mijn studie heb ik super erg getwijfeld tussen twee verschillende studies. Uiteindelijk ben ik super blij dat ik deze heb gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super fijn dat je er zo blij mee bent! Je maakt me wel nieuwsgierig hoor, hihi! Liefs

      Verwijderen
  3. Super dat je die overstap durft te maken!

    Zelf ben ik nu bezig met mijn master Communicatie Design (Communicatie en Informatiewetenschappen) en daar zijn we ook heeeel veel bezig met precies die dingen die jij leuk vindt. Dus je zit vast helemaal op je plek! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oelala, dat klinkt inderdaad wel heel leuk (: Ontzettend veel plezier en succes! Liefs

      Verwijderen
  4. Dapper dat je nu deze overstap gaat maken! Ik hoop dat je bij Taalwetenschappen helemaal op je plek zit! Het lijkt me echt heel tof trouwens :) Taal is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief van je! Ja, ben ik helemaal met je eens -duh- hihi! Veel liefs

      Verwijderen
  5. Knap dat je de knoop hebt doorgehakt! Na 2,5 jaar hbo ben ik overgestapt op universiteit. Beste keuze ooit ;) ik studeer italiaans en daar zit ook veel taalwetenschap bij! Zeker interessant :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, na 2,5 jaar, wauw! Ja? Is het echt zo'n verschil? Ben zo benieuwd! (: Op de universiteit waar ik heen ga wordt ook Italiaanse taal en cultuur gegeven. Heel apart lijk me dat! Weet je al wat je ermee wilt gaan doen? Liefs

      Verwijderen
  6. Het eerste wat er in mijn op kwam was: Wow Stella is slim haha. Damm girl, knap van je dat je de keuze heb durven maken. Taalwetenschappen is denk niets voor mij, omdat ik me maar moeilijk kan concentreren maar het lijkt me wel interessant. Fijn dat je paps en je mams je hebben gesteund in je keuze, want dat is natuurlijk wel heel fijn.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, nerd alert! Dankjewel, lief van je! Het is allemaal heel erg veel met je neus in de boeken, hihi. Gefeliciteerd trouwens hé, met je 100 volgers! Je verdient het meid! Liefs!

      Verwijderen
  7. Taalwetenschappen klinkt heel leuk, vind ik zelf. Zeker door jouw enthousiasme. Ik heb nog geen enkel idee wat ik wil gaan doen, maar voornamelijk de taalkant trekt me aan. Engels lijkt me dan ook heel leuk, of iets met schrijven. Gelukkig heb ik nog even de tijd om erover na te denken.
    Ik hoop dat deze studie jou in ieder geval beter zal bevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit in die zelfde problemen maar ik ben er nog niet uit:( . Gefeliciteerd met je keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat lief dat je ouders jou ook hierin hebben gesteund wat onzettend tof! keep up the good work en maak er wat van meis xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Taalwetenschappen lijkt me juist een superleuke studie. Hopelijk heb je het daar meer naar je zin, vast wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.