zaterdag 17 mei 2014

Een persoonlijk praatje

Het is eigenlijk belachelijk. Het is eigenlijk onacceptabel. Het is eigenlijk overbodig. Het is eigenlijk nergens goed voor. Jaloezie. Het graag willen hebben wat een ander, of meerdere anderen, wel hebben en jij niet. Ik ben van nature -helaas- een jaloers typje. Gelukkig is dat de laatste jaren wel afgenomen. Ik heb ook niks waar ik jaloers op zou hoeven zijn. Ik heb alles wat mijn hartje begeerd, en ook al heb ik dit al triljoenen keren getypt; ik ben me ervan bewust hoeveel geluk ik heb en ben er dan ook heel erg dankbaar voor. Maar er is één ding waar mijn jaloerse blik hardnekkig aan blijft kleven. Waar ik klamme handjes en vochtige oogjes van krijg als ik me realiseer dat ik dat nooit zal hebben, of in ieder geval niet hoe ik 'denk dat ik het zou willen hebben'.

Ik wil hier liever niet te diep op ingaan, want ook al schrijf ik over mijn leven en weten jullie praktisch mijn hele dagschema inmiddels wel, dit gaat me nog iets te ver. Persoonlijk bloggen is anders dan 'life bloggen'. En goed, ik wil eigenlijk ook gewoon niet dat mensen die mij kennen denken "Gaat ze weer.." en dat mensen die mij niet kennen straks nog medelijden met mij gaan hebben. Wat overigens de grootste onzin zou zijn, want ik ben -helaas, alweer- zo niet de enige die hier mee struggled of dit ooit heeft gedaan.

De afgelopen, ik denk ongeveer 6 of 7, jaren heb ik me vaak van de wijs laten brengen door mijn spiegelbeeld. Door foto's van mijzelf. Door filmpjes van mijzelf. Op de basisschool was alles prima, maar toen ik op de middelbare school kwam begon het allemaal. Ik denk dat jij nu denkt "HA, dat had ik ook!". Hoi,  join the club. Koekje erbij? -Ironisch dit-. Ik wilde heel graag 'populair' zijn. Ik heb tegenwoordig een ontiegelijke hekel aan dat woord, maar toen was het heilig. En ik maar mijn best doen joh! De mooiste Hyves pagina and so on. Proberen met uitgaan altijd mijn haar te stijlen want no way dat iemand mijn krullen aantrekkelijk vond.


Rond de vierde klas was het allemaal echt even stom. Ik kreeg hulp van verschillende kanten. Ik vond mezelf zo stom dat ik het liefst niet eens meer naar school ging of naar de supermarkt. En als er een verjaardag was, maakte ik me daar minstens vier dagen van tevoren al druk om. Gelukkig heeft dat niet al te lang geduurd. Na een zomervakantie -die een beetje mislukt was door de regen, waardoor we veel binnen in onze caravan zaten en ik alles at wat los en vast zat om de eenzaamheid weg te eten- merkte ik dat ik echt niet meer lekker in mijn vel zat. Daar moest wat aan gedaan worden. In de jaren die volgden was mijn crosstrainer mijn beste vriend en liet ik alles wat ook maar 'vettig' of 'zoet' was staan. Hoe ik het deed? Geen idee. Wat mijn drijfveer was? Geen idee. Mijn lichaam veranderde, maar mijn gedachten erover niet. En toen leerde ik Jim kennen.

Dat is nu iets meer dan twee jaar geleden, en vanaf toen is alles alleen maar beter gegaan, in samenwerking met ouder worden, relativeren en ook weer 'die hulp'. Ik ben sinds kort 'ontslagen' bij de 'hulp' en kan met heel erg veel trots stellen dat ik mezelf oké vind. Ik vind mezelf niet geweldig, ik loop niet graag in zomerse kleding en bikini's, ik ben erg zenuwachtig in onbekende situaties en vraag me vaak af "Kan ik dat wel?", maar ik doe het dan allemaal wel en ik voel me 1000000 keer beter dan ik de afgelopen jaren heb gedaan. Natuurlijk ben ik een beetje verdrietig als ik zie dat mijn korte broekjes van vorig jaar niet meer passen, maar ik koop gewoon leuke nieuwe en laat me er niet meer zo erg van de wijs door brengen als ik vroeger deed.

Voor deze post ben ik geïnspireerd door het filmpje waarvan ik gisteren een linkje deelde op mijn Facebook pagina. Ik hoop dat jullie dit allemaal zullen kijken, en je net zo ondersteboven zullen voelen als ik deed toen ik het zag. Het is allemaal zo waar. En nee, je bent dus niet de enige! Daarom wilde ik dit ook even schrijven. Omdat ik zeker weet dat er veel meer meisjes, meiden, vrouwen, hoe je ons ook wil noemen zijn.

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

11 opmerkingen:

  1. Ik heb je artikel in een ruk uitgelezen en ik zit nu met kippenvel naar het beeld te staren. Wat verwoord je dit goed, je hebt helemaal gelijk! Heel knap dat je hier zo over kunt schrijven en je artikelen zijn echt zo goed leesbaar, je schrijfstijl bevalt me. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Wat een complimenten regen, echt heel lief van je (: Veel liefs terug!

      Verwijderen
  2. Wat mooi en open geschreven! Wel bekend, jaloezie, het maakt zoveel kapot en uiteindelijk doen we het allemaal zelf. Je kan er trots op zijn dat het nu weer beter met je gaat! Natuurlijk ben je oké! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt vervelend he? Dankjewel, lief van je! (: X

      Verwijderen
  3. Heel mooi geschreven Stel. Je weet dat ik er heel veel in herken en ik ben super trots op je. Jouw kracht en doorzettingsvermogen zijn top én je bent een prachtmeid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lieve Kar! <3 Geld ook voor jou hè?!

      Verwijderen
  4. wat heb je dit mooi geschreven, knap dat je er zo over schrijft! Fijn dat het nu beter met je gaat! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw ik vind het echt prachtig geschreven meid. Kijk naar wat je allemaal hebt bereikt. Je hebt een leuke relatie, en je blog gaat ook super. Je moet trots zijn op jezelf <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks <3! Echt lief! Ik waardeer het super erg dat je altijd zo leuk en lief reageert op alles!

      Verwijderen
  6. Ik weet waar je mee te maken hebt. Op het moment zelf is het heel moeilijk maar je moet jezelf erover zetten en je word er sterker door en gaat dit gebruiken als drijfveer. Je bent ook mooi met je krulletjes Stells. Je kan je toch amper slecht voelen als je kijkt wat je hebt berijkt op je blog. Iedereen luisterd naar je en houd van je manier van schrijven. Je hoeft je niet meer te bewijzen want dat heb je al gedaan. Je hebt jezelf laten spreken en daardoor een verschil gemaakt. Wees trots op je zelf. Want dat doe ik ook en iedereen om je heen. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.