maandag 12 mei 2014

Eindexamen horror | Tips van een ervaringsdeskundige -moi!-

Lieve arme kindjes die vandaag aan het eindexamen beginnen; let's get the party started. Jep, been there done that. Vorig jaar zat ik met trillende handjes en homeopatische kalmeringsmiddelen in m'n buikie op de meest oncomfortabele stoel ooit om aan mijn Nederlands examen te beginnen. Geloof me, ik denk dat ik nog nooit zo zenuwachtig was geweest voor een toets. Logisch. Duh. Er is een aantal dingen dat ik misschien had willen weten toen ik aan deze horror periode -valt best mee hoor- begon.
Daarom wil ik deze dingen nu met jullie delen! Ik weet trouwens dat Claudia aan haar examen begint vandaag, dus ga allemaal naar haar blog om haar succes te wensen en een hart onder de riem te steken! Helpt echt! Daarnaast mijn lieve vriendje Jim, die ook aan zijn examens begint. En een van mijn beste vriendinnetjes. Aan hen heb ik gisteren middag nog even een dikke knuffel en een cadeautje gebracht; een klein gelukspoppetje. Hopen dat het helpt! Goed, nu gaan we eens eventjes de ervaringsdeskundige uithangen. Let's go.




Het gaat allemaal heel snel
Als je eenmaal in de 'examentrein' zit, zijn die twee weken echt zo voorbij. Het vliegt. Ook tijdens het examen. Het lijkt allemaal heel lang te gaan duren als je eraan begint, maar omdat je zo geconcentreerd -hopen we- bent gaat het ontzettend snel! Had ik al gezegd dat het snel gaat? Het gaat snel.

Drink niet te veel
Het is fijn om een flesje water of iets anders lekkers op tafel te hebben -cola is geen aanrader, dan ga stuiteren en het helpt de concentratie niet echt- maar drink van tevoren vooral niet te veel. Dan moet je plassen, en geloof me, even ertussen uit en je komt er echt lastig weer in, in die flow. Moet je toch echt plassen, ga dan alsjeblieft wel. Plas ophouden -smakelijk verhaal dit- is echt een no go.

Neem iets 'fijns' mee
Ik heb ontzettend veel gehad aan een klein knuffelbeertje aan mijn etui, die ik ook van Jim kreeg. Het was toen echt een kleinigheidje en het sloeg stiekem eigenlijk nergens op, maar als het even tegenzat -lees; ik begreep de zoveelste economische berekening niet- keek ik even naar het beertje, nam ik lekker een handje druiven en las de som opnieuw. Het is fijn om een soort van 'token of trust' bij je te hebben -dat verzon ik even ter plekke- zodat je weer een beetje zelfvertrouwen krijgt.

Trek laagjes aan
Het ene moment heb je het koud, dan weer warm, dan weer koud. Een examen maken als je het koud hebt is overigens best ok√©, omdat kou wel helpt bij concentratie. Maar echt zitten rillen; nee, mij niet gezien. Het is fijn als je een vest(je) bij je hebt om je outfit aan te passen op je 'gemoedstoestand'.

Neem geen puntenslijper mee, maar extra potloden
Er is weinig irritanter dan de volgende twee dingen; een potloodpunt die na zes keer slijpen nog steeds blijft breken en het geluid van een puntenslijper. Niet echt fijn voor de buren. Neem dus extra, geslepen (!) potloden mee.

Niet teveel overleg
Nee, en nu bedoel ik niet tijdens het examen, maar erna. Ik raakte ontzettend in paniek wanneer mijn vriendinnen allemaal C bleken te hebben, en ik had dit niet. Dat soort dingen. Ik ging het liefst zo snel mogelijk naar huis om me weer te concentreren op het volgende. Thuis hing een lijst op de koelkast. Na Frans en Nederlands -en economie, maar dat spreekt voor zich- ging ik eens even lekker krassen en overal kwalitatief uitermate teleurstellend achter schrijven -er was een vakje met 'hoe is het gegaan?'-. Dat lucht op! Oh, en kijk alsjeblieft niet al je examens na op internet na afloop. Als er een paar examens echt slecht gaan, is het lastig om nog opgewekt en gemotiveerd door te gaan met the remaining. En je weet ook nooit wat de normering zal zijn.

En dan nu vooral; heel erg super mega veel succes. Ik hoop dat jullie ALLEMAAL slagen!

Lieve rommelige kusjes,
Stells.


3 opmerkingen:

  1. Super handige tips, ze komen me inderdaad ook heel bekend voor. Gelukkig heb ik mijn papiertje al in handen, maar heel veel succes voor iedereen die vandaag met de examens begint! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, en krakende papiertjes, zuchtende mensen, gerommel van mensen die al klaar zijn. Pff alles stoort dan ;). Succes allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moest echt werkelijk waar bij ieder examen plassen, hahaha. Maar als ik niet veel drink krijg ik hoofdpijn. En een succes horen van andere mensen helpt inderdaad. Het geeft me weer goed moed :)

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.