zaterdag 14 juni 2014

Lijstje studentenfood

Als ik volgend jaar op kamers zit, kan ik moeilijk mijn mama meenemen om lekker voor mij te koken. Dan zal ik het toch echt zelf moeten doen. Gelukkig is dat pas de problème voor mij, want ik vind koken onwijs leuk om te doen. Of ik het kan is een ander aspect van het verhaal, maar laten we die kant maar even achterwege laten vandaag. Ik zat nog eens eventjes te denken, en ik dacht; "Wat kan ik nou eigenlijk allemaal klaarmaken volgend jaar?". En dat zette ik eventjes op een rijtje.


Salades
Stiekem valt dit officieel niet onder 'koken', vind ik. Maar godsemikkie geef me maar geen prikkie -wat een flauwe humor jongens, meiden, Spanje schiet net de penalty raak- wat vind ik salades fijn. Gezond, lekker en ook nog makkelijk! Het liefst eet ik salade met geitenkaas. Ik houd zo erg van geitenkaas, vooral de gezoete variant. Anyways, mijn favoriete salade ingrediënten zijn spinazie, pijnboompitjes -amen- walnootjes, aardbei, kiwi, augurk en paprika. Maar, eigenlijk vind ik bijna alles wel lekker! Avocado wilde ik meer leren eten, remember? (klik!). Mijn vader zegt overigens nu net; "Ik ga thee zetten, vind ik veel leuker". Met de tegenpartij voetbal kijken. Ha ha ha. WK kijken met paps, allebei met onze laptoppies op schoot, doen alsof we er verstand van hebben. 

Wraps
Nog iets onwijs makkelijks -koken voor Dummies- maar heel lekker, ook om mee te nemen, zijn wraps! Ik vind meergranen wraps het aller lekkerst, maar ik kan me voorstellen dat ik met mijn studentenbudget over ga op de normale versie. Als lunch heb ik er het liefst alleen een beetje kruidenkaas en ijsbergsla op. Eventueel met plakjes kipfilet. Als avondeten vul ik ze het liefst alleen met gegrilde groenten (paprika, tomaatjes, sla -niet gegrild natuurlijk-, maïs -ook niet gegrild natuurlijk- etc) en een beetje geprakte avocado. Want op guacamole lijkt mijn prutje eigenlijk nooit. 

Pasta
Jep. Tsja. Ook ik ben een van de duizenden pasta lovers in tha world. Yo. Ik vind pasta zo heerlijk. Je kunt mij eigenlijk altijd wel pasta voorschotelen. Vooral met lekkere dikke saus met veel groenten. En dan verse tagliatelle. Als ik pasta eet, probeer ik altijd de volkoren variant uit te kiezen. Wat niet altijd lukt, want hier vinden ze dat niet te pruimen. Althans, mams niet. Maar, ik word alsnog ernstig gelukkig van mama's bordjes macaroni. Die ga ik missen, maar ik ga zeker weten zelf ook pasta maken. En vaak.

Ovenschotels
Dit zijn de wat meer "koken voor wat meer ervaren Dummies" dingen. Ik ben gek op ovenschotels. Ik ben gewoon gek op eten, lijkt me vrij duidelijk. Preischotel. Met aardappelpuree, prei en gehakt. En een korstje van kaas. Daar kan je me echt gelukkig mee maken. Of ik het zo goed kan maken als mam, geen idee, maar ik ga het wel proberen! Als ik de centjes heb. En als de meiden mee-eten want zo'n hele schotel in m'n up? Nevah evah. Of wel. Past er nog in ook denk ik. Uitgeraakte maag enzo, van al dat lekkers wat ik altijd naar binnen schuif. Ik ben ook gek op lasagne, newsflash. Dus, ook de lasagne mag eraan gaan geloven.

Lekkere broodjes
Ik denk dat het er ook een aantal keer van zal komen dat ik simpel een broodje zal eten. Maar dan wel een lekker broodje, bijvoorbeeld een panini. Als ik weet hoe dat moet. En wat je daar voor nodig hebt. Ik ben trouwens ook gek op een broodje met mozzarella, tomaat en pesto. Wat een van mijn beste vriendinnetjes mij ooit leerde en wat we bijna altijd samen eten -hoi Noukie love you-. 

Goed, ik denk dat dit het wel zo'n beetje is. Hebben jullie nog ideetjes? Oh wacht, ik ben m'n bladerdeeg pizza vergeten! Een pizza van bladerdeeg met zoveel mogelijk verse groenten. Niet heel erg healthy, maar wel onwijs lekker. Mijn huisgenootje heeft een oventje dus ik hoop dat ik een keer een lekkere pizza voor ze mag maken. 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 



11 opmerkingen:

  1. Ik hou zelf ook best van soep maken: broccolisoep, tomatensoep, etc. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm dat klinkt ook wel erg lekker! Duurt dat niet best lang? (: Liefs!

      Verwijderen
  2. Ik vind het leuk hoe ambitieus je bent! Ik had dit idee vorig jaar namelijk ook maar na een maandje of twee ging ik toch weer over op de standaard groenten-aardappelen-vlees (nouja, toen niet want toen was ik nog vegetariër). Maar dit inspireert me wel weer om leuke dingen te gaan koken.
    Een goede aanvulling op je lijstje is denk ik risotto! Daar kan je eindeloos mee combineren en het is megalekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha zo leuk om dit te lezen Stel! Ik ben nogal van hetzelfde eten elke avond, (aardappels,groente,vlees) maar goed ik probeer iets meer te variëren nu. Ik ga met je mee koken, deal?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu heb ik gelijk zin in pasta en in ovenschotels! ;) Wat ik zelf ook altijd erg lekker en eenvoudig vindt zijn van die standaard noodle dingen! Niet die hele kleine zakjes, maar van Maggie heb je roerbaknoodles en daar doe je dan alleen wat vlees en groente bij en klaar is keesje, super eenvoudig, snel en heeeeul erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha ik kom waarschijnlijk met m'n wraps elke dag als ik ga studeren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou waarschijnlijk elke dag pasta of broodjes eten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha altijd als ik kook zijn het salades, wraps of pastagerechten. Ik ben verder namelijk een ramp in de keuken, en nou ja, het bovenstaande is gewoon ontzettend lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.