maandag 11 augustus 2014

Boek review, of eerder (schrijfster)aanbidding

Lisette Jonkman. Ik had nog nooit van haar gehoord. Ik kocht voor de vakantie een bundeltje boeken van haar. Drie, om precies te zijn. En deze boeken waren stuk voor stuk heerlijk om te lezen. Ik heb hardop liggen lachen, was helemaal in de verhalen gezogen, zelfs verdronken in tranen af en toe. En dat terwijl ik nog nooit gehuild heb bij een boek. En nee, ik heb inderdaad The fault in our stars nog niet gelezen. Godzijdank, want ik geloof dat ik dat niet echt overleef, zo'n traan-tsunami.

Haar eerste boek, 'Glazuur', las ik als laatste. Het boek ziet er echt leuk uit, met mooie, in vrolijke kleurtjes gelakte nagels. Wat dat aan het verhaal toevoegt, geen idee, but never judge a book on its cover. Het boek gaat over een jonge vrouw van 24, Sophie. Ze heeft, zoals Lisette dat beschrijft, een 'shitleven' in een veel te kleine, studentikoze flat waar de schimmel op het douchegordijn groeit. Daarnaast heeft ze ook nog eens een suffe baan als 'koffiedame', bij het bedrijf waar ze zo graag als copywriter had willen werken. Die baan is helaas ingepikt door niemand minder dan haar vroegere studie vriendin Karlin, die ook nog eens -ja heerlijk al die drama's- een relatie heeft met Sophie's crush Rein. Goed. Het is gewoon een heerlijk, humoristisch geschreven verhaal om helemaal in weg te zakken, wat altijd gebeurt bij mij als ik boeken lees. Dan vergeet ik alles om me heen. Hoogstaande literatuur is het niet, maar gelukkig was dat ook totaal niet wat ik wilde. Ik vind Lisette's schrijfstijl geweldig. Ik vraag me echt af hoe ze het voor elkaar krijgt om op zo'n leuke manier zo gevat te zijn!

De andere twee boeken heetten 'Verkikkerd' en 'Verslingerd'. Dit zijn dan dus deel 1 en deel 2. Het verhaal volg je vanuit Lucy, een meisje dat in deel 1 begint met studeren in Enschede. Een leuke kamer in het centrum is helaas niet te vinden, dus moet madame -een mooi meisje met blond haar en een passie voor makeup- op de campus gaan wonen. In huis met 5 nerds, waarvan de bijnamen je misschien nog wel meer tegenstaan dan de vieze, smoezelige muren, vloeren and so on. Deze twee boeken heb ik verslonden. De salsa dip en thee vlekken zitten er goed in. Ik kon ze gewoon niet wegleggen. Bij beide boeken heb ik hard gelachen. Bij deel twee tranen met tuiten gehuild. Het verhaal is zo realistisch geschreven. Natuurlijk is het een boek, maar het kan zo allemaal echt gebeurd zijn. Voor mij was het vooral allemaal heel 'echt', omdat ik ook op het punt ben aangekomen dat ik thuis ga verlaten en 'op mezelf' ga wonen met twee huisgenootjes. Ik wil niet veel over deze boeken zeggen, anders dan; Ze zijn het echt driedubbeldik waard om gelezen te worden.

En Lisette krijgt een ereplekje in mijn gloednieuwe tweedehands boekenkast in Leiden.

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

3 opmerkingen:

1. Ik heb deze boeken wel eens zien liggen in de winkel, maar die covers spreken mij totaal niet aan. Maar misschien probeer ik eens een boek, alleen omdat jij zegt dat het leuk is. :P Ik heb nu tenslotte EINDELIJK vakantie.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi Lisette is mijn favoriete schrijfster! <3 Word altijd instant gelukkig van haar boeken. Ben nu bezig met verslingerd!

BeantwoordenVerwijderen
  3. Oja Stel, haar boeken zijn zo leuk! Ik vind het zo fijn om ze te lezen als je even niet zo diep na wilt denken. En gewoon wil dat alles goed komt :) De boeken van Chantal van Gastel zijn ook een aanrader, heb deze vakantie in één ruk haar serie over Isa en Ruben uitgelezen. X

BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.