donderdag 21 augustus 2014

Student verhalen #1 | Studiekeuze & "Wat wil je worden?" drama's

Omdat ik officieel nog geen student ben, dacht ik dat het handig was om mijn ervaringen te delen over iets wat vóór je studie aan bod komt. En nu ga ik jou niet vertellen welke studie je moet doen, of hoe je moet kiezen, want als iemand dramatisch is met belangrijke keuzes waar zo'n beetje je hele leven afhangt, dan ben ik het wel. Dan kan je maar beter gelijk in de goot gaan liggen, want mijn advies lijkt meer op scheidingspapieren, of iets anders naars wat je niet wil. Nee, ik kan best wel advies geven, of course. Of je er wat aan hebt weet ik niet. Ik ga denk ik eerst maar eens beschrijven hoe dit voor mij allemaal is gegaan. Hold your horses, ik ga weer eens proberen 'gevat' en 'ad rem' te zijn. Popcorntje d'r bij?


Warning, dit wordt een lang verhaal

Ja, dit heb ik zelf getekend. Ik weet het. Wat een talent. -Ahum-. 

Dit is trouwens ook best hilarisch, bedenk ik mij ineens. Ik ga jullie uitdagen, want jullie zijn leuk en ik weet nu al dat ik de meest geweldige antwoorden krijg. Vul dit lijstje in;

Wat ik wilde worden op de..
Kleuterschool;
Basisschool;
Middelbare school;
Hoger onderwijs;
Nu; 

Je mag dit lijstje natuurlijk gewoon invullen naar je eigen leeftijd etc. Sommigen zitten nog op de middelbare, bijvoorbeeld. Maar, ik ben dus echt onwijs nieuwsgierig wie allemaal een beetje wist of weet wat hij/zij wilde worden. Want eh, ik weet dat dus echt niet hè? Ik heb wel dromen, maar ik voel me zo mainstream daarmee. Volgens mij wil iedere blogger namelijk schrijven voor een tijdschrift of iets in die richting. Maar oké, hier is mijn lijstje! 

Wat ik wilde worden op de..
Kleuterschool - Zwembadschoonmaakster 
Basisschool - Mama, elfje, lieveheersbeestje of zangeres
Middelbare school - Zangeres, diëtiste of iets met schrijven
Hoger onderwijs - Iets met schrijven en taal
Nu - Iets met schrijven en taal, of iets in het onderwijs

Zie je? Ik denk dat ik toch maar voor optie numèro uno moet gaan. Die is denk ik wel het meest origineel. Ik heb een hele tijd naar het Conservatorium gewild. Ik ben nu heel erg blij dat ik dat niet geprobeerd heb. Stel ik was aangenomen -stel, stel stel stel- dan zou muziek mijn leven worden. Mijn serieuze leven, waar ik geld mee moest verdienen. In deze wereld is dat echt bijna onmogelijk. Tenzij je een uitzonderlijk knappe jongen bent met een geweldige stem die onwijs mooie liedjes zingt en op een gitaar pingelt. Of Ed Sheeran's dubbelganger. Maar voor een Stella is dat niet weggelegd. En ik ben sowieso niet opgewassen tegen 'die wereld'. Ik doe het lekker voor fun. Kijk maar (klik).

Ik ben een hele tijd erg bezig geweest met eten. Daar gaan we het niet over hebben. Toentertijd wilde ik dus heel graag Voeding en Diëtetiek studeren. Ik denk dat ik daar op zich wel op mijn plek geweest was. Ik zou het nu nog steeds interessant vinden. Maar het past toch niet helemaal bij me. 

Iets met schrijven. Mijn liefde voor schrijven bestond al heel erg lang, maar ik deed er nooit iets mee. Tot ik deze blog startte -daarvoor blogde ik al ruim 2,5 jaar in het Engels- en mijn liefde voor schrijven eigenlijk echt pas 'opbloeide'. Ik vind het ZO fijn als ik hoor dat jullie mijn schrijfstijl leuk vinden. Dat geeft me het gevoel alsof ik eindelijk een beetje weet wat ik wil gaan doen, of waar ik goed in ben. 

En dan nu het verhaal van Stella's studiekeuze. Goed. Ik ben als eerste in de richting van Journalistiek gaan kijken. Dat vond ik te nieuws-ig, en ik was bang dat ik dan ook veel te veel met TV en radio bezig zou zijn. Allemaal heel erg leuk, maar niet waar ik naar op zoek was. Ik wilde schrijven, en dat bleek daar niet zo erg aan bod te komen. Wist ik veel dat ze in Tilburg wel meer aandacht daar aan besteden? Maar, naar Tilburg vertrekken had er denk ik toch niet in gezeten. Anyways, ik heb ook bij Human Resource een kijkje genomen. Nee, dat vond ik echt heel stom. Of nou ja, stom voor mij. Mensen ontslaan, alleen de gedachte al?! Daarna ben ik dus ook gaan kijken bij Communicatie. Dat vond ik wel heel erg leuk! En aangezien mijn mama in die branche werkt, leek het een goede zet.

Maar alleen Communicatie, wat bereik je daarmee? Veel, inderdaad, maar wel als je opvalt en echt goed bent in wat je doet, want ik geloof dat er zo zo zo veel studenten zijn elk jaar, die afstuderen. Echt, ik gun iedereen in de communicatie wereld een onwijs leuke baan. Sowieso iedereen, eigenlijk. Maar van wat ik had horen zeggen, leek me dat geen goed idee. En ik wilde meer. Communicatie- en Informatiewetenschappen dan? Nope. Daar werd ik ook niet echt warm of koud van. En toen kwam ICM op mijn pad -International Communication Management-. En ik koos. Ik dacht namelijk dat het Engels mij verder zou brengen, en dat ik echt zo'n adventurer was die dolgraag naar het buitenland wilde. Not. Althans, niet nu. 

Ik koos uiteindelijk dus voor ICM. Een HBO studie, maar met een VWO diploma als vereiste. Klonk als de gouden middenweg tussen HBO en de Uni, en dat was het eigenlijk ook. Maar het was gewoon niet mijn plekje. Dat was echt een gut feel, en het duurde ook echt een aantal maanden voordat ik daar aan toegegeven heb. En toen kwam studiekeuze moment nummer twee. Ik bedacht me dat ik communicatie wel leuk vond, maar dan niet het reclame en branding deel, maar meer de echte definitie van het woord. En dan kom je uit bij taal, pretty much. Ik heb ook Liberal Arts and Sciences overwogen, maar uiteindelijk was dat toch iets te breed. Toen ik bij Taalwetenschap neerplofte voor de presentatie over wat de studie inhield, kon het lachen niet meer op. Ik voelde dat dit het was. Iets met taal, iets met communicatie, iets met schrijven. Ja. 

En nu hopen dat ik inderdaad op mijn plek zit. Ik denk het wel. Sorry voor het onwijs lange verhaal. Ik beloof meer avonturen! 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

10 opmerkingen:

  1. Oh leuk! Ik ben heel benieuwd hoe het je af zal gaan! Ik ben zo'n net afgestudeerde communicatiestudent (HBO) en begin volgende week aan een premaster. Ik kan me voorstellen dat je bij alleen communicatie niet op je plek zit als reclame en branding niets voor jou is. Ik vind dat altijd wel interessant, maar wel samen met het schrijven waar jij het over hebt dus ik ben erg benieuwd wat je van je studie vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Gefeliciteerd nog, in dat geval. Ik hoop niet dat ik je heb laten denken dat ik negatief denk over communicatie, want dat is eeeecht niet waar, anders was ik het ook nooit gaan doen natuurlijk. Ik was alleen gewoon bang dat ik mezelf niet zo goed zou kunnen onderscheiden van anderen. En iedereen om me heen maakte me bang met het 'er zijn geen banen in te vinden' verhaal. Welke richting wil je op met de (pre)master? Ik ben onwijs benieuwd. Nogmaals sorry als ik het heb laten lijken alsof ik communicatie alleen heel stom vind, of iets in die richting, dat is echt niet waar (: Liefs!

      Verwijderen
  2. Hey Stella!
    Wat een leuk verhaal! Maar volgens mij klopt de link bij het stukje over het conservatorium niet. Ik krijg dan een site te zien om domeinnamen te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief! Oh echt? Pff gebeurt wel vaker inderdaad! Ik zal het zo snel mogelijk veranderen, dankjewel voor de tip!

      Verwijderen
  3. Ik vind kiezen zooo lastig! Echt één van de moeilijkste dingen op de wereld, vind ik. Ik ga nu naar de vierde klas van de middelbare school (vijfde jaar is mijn examenjaar) en ik moest het derde jaar een profielkeuze kiezen. Het gevolg was paniekaanvallen en dat soort shit. En omdat we een profielkeuze moesten kiezen, moesten we ons ook bezig houden met wat je later wilt doen, studiekeuzes en beroepen. Ik vind dat echt heel lastig. Ik weet het nog steeds niet. Ik begrijp daarom heel goed hoe je je gevoeld moet hebben. Hoe dan ook, dit zijn de dingen die ik graag wilde worden:
    Kleuterschool: prinses
    Basisschool: prinses, zangeres, schrijfster, kapster, actrice en vliegen (dat laatste is geen beroep, maar dat schreef ik wel altijd op in vriendenboekjes)
    Middelbare school (nu): basisschoollerares, iets met journalistiek, iets met communicatie, misschien iets met psychologie, criminologie of Engelse taal en cultuur is ook best interessant, dat laatste is wel een wo-opleiding. Even denken.. En o, stiekem droom ik er ook van dat ik bekend word in de modellenwereld. Of actrice worden, dat lijkt me ook leuk, haha. Zoals je ziet heb ik genoeg nadenk/keuze-materiaal. Maar wie weet wil ik over een half jaar weer iets compleet anders worden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waaauwie, wat een dromen! Ik heb toen gewoon vakken gekozen waarvan ik dacht dat ik het wel zou kunnen. Helaas koos ik ook economie. Slechte keuze, bleh. Wat heb je nu gekozen? Ik weet zeker dat jij uiteindelijk je studie wel vindt! Je kunt best veel dingen combineren ook, zoals ik Engels en communicatie gemixt had. De modellenwereld is ook niet niks zeg, oef! Je hebt gelukkig genoeg wat je leuk vindt om uit te kiezen. Good luck! En dankjewel voor je leuke, uitgebreide reactie! Liefs!

      Verwijderen
  4. Ah leuk om te lezen! Ik moet dit jaar de keuze voor een studie maken - ik zit nu in de zesde - en dat is heel erg lastig, vooral omdat ik nu even moet beslissen wat ik de rest van mijn leven wil gaan doen. Ik wilde vroeger altijd schrijfster worden - en nog steeds, eigenlijk -, maar aangezien de carrièremogelijkheden daarin niet ge-wel-dig zijn, zie ik daar toch maar van af. Waarschijnlijk ga ik nu de marketing/business kant op, maar ik weet nog steeds niet zeker of dat 100% is wat ik wil! Dus hopelijk zit ik volgend jaar, net als jij, met een grote glimlach op mijn gezicht in de collegebanken bij de studie die perfect bij de past, daar hoop ik dan maar op (: Heel veel succes en plezier dit jaar! Liefs, Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het wel eens met je op het gebied van communicatie. Ik ga volgend jaar hierin afstuderen en ik heb ook het gevoel alsof ik er maar één uit duizenden ben, dus wellicht dat ik ook nog iets anders ga doen hierna!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had net een onwijs lange reactie getypt maar toen was ik niet ingelogd en mijn wachtwoord opeens vergeten dus nu is die reactie kwijt. Maar ik wilde dus ook een tijdje diëtiste worden en nu ook iets met schrijven. Grappig dat dat hetzelfde is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat onwijs leuk om te lezen en wat schrijf je leuk! Ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden op je nieuwe studie. Mocht de opleiding nou toch niets zijn, dan raad ik je aan om eens te kijken bij de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Dat doe ik momenteel en zit in het derde jaar. Je leert daar heel veel en kunt een richting kiezen, ik koos Redactie & Mediaproductie! Iets wat ik al jaren wilde en toen ik jouw beschrijving las past deze opleiding daar zeker bij. Maar uiteraard hoop ik natuurlijk dat deze opleiding al helemaal aansluit bij jou wensen! Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.