vrijdag 8 augustus 2014

Typ- en spellingsfouten

Als je de tijd van de wereld hebt, zoals, eh, op vakantie, dan ga je? Juist, al je posts kritisch lezen en bedenken of je wel tevreden bent 1. met je eigen content , 2. over de manier waarop het vormgegeven is en 3. of je wel tevreden bent met je eigen schrijfstijl. Goed, over alle drie de punten valt nog heel wat te twisten, maar wat mij vooral opviel zijn mijn veelvoorkomende typ- en spellingsfoutjes. 

Deze komen niet doordat ik niet weet hoe ik sommige dingen moet schrijven. Ik heb mijn problemen met d's en t's toch ook wel redelijk goed overwonnen na 6 jaar VWO. Ik heb ook geen dislectie. Ik ben eigenlijk gewoon haastig en lui. Ik typ de meeste dingen ZO snel -om optimaal gebruik te kunnen maken van mijn zeldzame, inspiratievolle moment- dat ik de meeste typ- en spellingsfouten gewoon over het hoofd zie. En dat is echt een schande eigenlijk. 



Zo kwam ik erachter dat mijn post over hospiteren, die onder de categorie 'hersenspinsels' valt, eerder onder de categorie 'herpinsels' valt -aan de titel te zien-. Of iets in die richting. En dan vraag ik me dus echt af, met alle breinmogelijkheden die ik heb, hoe ik zo dramatisch kan lezen. En of ik dan dus niet gewoon blind ben voor m'n eigen foutjes?! 

Ik ga bij deze mijn leven in ieder geval beteren. Mijn posts altijd nog een keer lezen en verbeteren voordat ze online komen. En als er dan NOG spellings- en typfoutjes in staan, mogen jullie mij er echt op wijzen. Als aanstaand Taalwetenschap studente kan ik dat natuurlijk echt niet maken. 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

16 opmerkingen:

  1. Hihi dislectie = dyslectie. Herkenbaar hoor! Ik kom ook regelmatig fouten in oudere artikelen tegen. Vergeet meestal gewoon om het nog eens na te lezen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat bedoel ik dus. Nee, dat was juist de grap, ik dacht; "Kijken wie het opvalt". Nee grapje, ik wist het echt niet, en aangezien het op mijn mobiel getypt is, verving de spellingchecker het ook niet! Ik vergeet het ook soms hoor, dan ben ik iets te enthousiast! X

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar, van het snelle typen in dat ene korte momentje van inspiratie!
    (maar is spellingsfout niet een 'spellingsfout', omdat het eigenlijk spelfout is? :P)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh help. Zie je, daar ga ik al. Hahaha. Spellingsfout, bestaat dat niet? Spelfouten klinkt inderdaad wel een heel stuk beter. Goed, ik laat het maar lekker zo, wel ironisch, hihi. Liefs!

      Verwijderen
  3. Je eigen fouten terugvinden is altijd lastig, terwijl je in de stukken van een ander moeiteloos de spelfoutjes eruit vist. Maf he? Ik vind jouw blog prima leesbaar hoor, ik ken ze veel slechter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad heel maf! En stiekem ook best heel vervelend. Oh, gelukkig maar! En gewoon corrigeren hoor, als het nodig is, hihi (:

      Verwijderen
  4. Eigen fouten zien blijft lastig, zeker als je het artikel net hebt geschreven. Je leest dan vaak wat je denkt dat je hebt geschreven, omdat het nog te vers in je geheugen ligt. Ga maar eens oude blogs nalezen, dan ontdek je ze ongetwijfeld wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, daar heb ik dus al-tijd last van. Mijn hersenen 'vervangen' de fout dan gewoon door het juiste woord, omdat ik zelf zo goed weet wat er 'hoort' te staan, zeg maar. Ja, dat oude blogs lezen heb ik dus gedaan. Toen viel het me op hoeveel foutjes ik maak. Oeiiii. Liefs!

      Verwijderen
  5. Goed dat je erop let! Ik irriteer me mateloos aan slecht Nederlands. Nu maak ik ook nog foutjes hoor daar niet van maar ik probeer er wel altijd op te letten. Maar die bloggers die echt continue -d en -t fout doen of "me" ipv "mijn" typen (hallo, zitten we op msn?) dat vind ik echt erg... Of van die woorden niet afmaken (ook msn taal) "lope" ipv "lopen" daar snap ik echt helemaal niks van... Foutjes kan maar dat soort fouten vind ik echt niet kunnen! Interessant artikel! Succes met je studie! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op -d's en -t's let ik ook heel erg! En dat soort msn taal, verschrikkelijk. Soms hoort het ook wel een beetje bij de persoon, maar alsnog zie ik het dan stiekem ook liever niet. Aan de andere kant moet diegene dat natuurlijk ook helemaal zelf weten, maar ik denk dat soms wel van "Ai". Dankjewel! Liefs X

      Verwijderen
  6. Haha, dat plaatje is leuk! Heel herkenbaar inderdaad, ik denk dat je met teruglezen er toch wel een heleboel fouten uithaalt! En anders helpt het ook altijd om iemand anders te vragen het terug te lezen, die ziet misschien net die ene fout waar jij overheen gelezen had (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, dankjewel (: Ja, dat is een goed idee! Alleen weet ik niet of er veel kandidaten zijn die erom staan te springen om mijn posts te lezen en te checken op fouten, hihi! Liefs

      Verwijderen
  7. Hier hetzelfde probleem: op iemand anders zijn blog haal ik er zo spelfouten uit, alleen ik ben hartstikke blind voor alles wat ik zelf heb geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Man, dit is zo herkenbaar. Ik ben er slecht in én ik ben er te lui voor. Soms zie ik het gewoon echt niet. Al die regels kan ik niet onthouden hoor. Ik denk altijd maar, zolang ze maar weten wat ik bedoel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel herkenbaar! Zelf typ ik m'n artikelen ook razendsnel en na twee keer overlezen ben ik eigenlijk veel te enthousiast om de spelfouten er nog uit te halen. Goed dat je er in ieder geval extra op gaat letten! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net als de anderen vind ik dit erg herkenbaar! Ik maak af en toe ook nog foutjes in blogposts. Ik heb geen problemen met d's en t's. Het zijn meestal slordige typefouten en ik zie deze gewoon niet. Heel irritant!

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.