woensdag 10 september 2014

Seksuele voorlichting, maar dan anders

"Stel, hoeveel pillen van je strip moet je nog". Ongeveer drie, bedenk ik me. Oké. Ik snap al waarom ik zo chagrijnig ben. Hebben jullie dat ook? Jullie mogen best van mij weten dat ik de pil slik. Tsja. Toch handig als je nog geen kindje wil. Oké, dit gaat een beetje te persoonlijk worden. Maar eigenlijk is het best goed om erover te kletsen, toch? Al is dit niet echt 'meiden onder elkaar' te noemen, want sommige jongens/mannen -hoi pap- lezen dit ook. Toch is het belangrijk. Maar ik ga jullie geen seksuele voorlichting geven, ik wilde een ander soort voorlichting geven.

Zijn jullie ook zo ontzettend lusteloos en chagrijnig voordat je ongesteld moet worden? Ik geloof niet dat dit aan mij ligt namelijk. Althans, laten we het hopen, anders heb ik Jim heel wat uit te leggen. Afgelopen week was ik dus op dat moment, en die dag kon ik alleen maar 'hangen', nergens zin in hebben, boos zijn op mezelf omdat ik me zo voelde, boos zijn op Jim omdat ik toch echt iemand nodig had om het op af te reageren, etc. Ik kon wel janken, echt. Schijnt er allemaal bij te horen. Stomme hormonen. Als je vlak voor je ongesteldheid van meerdere dingen erge last hebt, raad ik je aan dit eens te lezen. Klik.


Dat vervelende gevoel moet toch met iets te overwinnen zijn, ja toch? Dus ik dacht "Als ik nou eens een lijstje maak met dingen die op zo'n moment kunnen helpen?". Zo gezegd, zo gedaan.  Maar eerst nog even wat 'andere zaken'.

Wat voel je?
Je bent chagrijnig, vindt alles -en soms iedereen- stom, kunt nergens om lachen, maar hebt vooral nergens zin in. Lusteloosheid to the max. Sommigen voelen zich ook opgejaagd en het kan zijn dat je ook alles kwijt bent en/of laat vallen. Maar dit is vast niets nieuws voor jullie hè? 

Waar komt dat door?
Schijnt dus weer door die vervelende hormonen te komen. Als je ongesteld bent, verandert en schommelt je hormoonspiegel voortdurend. -Dit begint toch aardig op seksuele voorlichting te lijken, oeps-. Daar reageren je hersenen op, en daarom voel je je dus geprikkeld, geïrriteerd en lusteloos. Heel fijn. Top. Geweldig. En nu?

Wat kun je er tegen doen?
Vrij weinig, want hormonen kunnen we niet verjagen. Tegen de pijn is wel wat aan te slikken, maar hormonen laten zich niet uit het veld slaan. Jammer joh. Ik heb maar eens een lijstje gemaakt, misschien dat het jullie helpt. Mij in ieder geval wel! 
  • Shoppen. En dan vooral dingen waar je later geen spijt van krijgt. Chocola, bijvoorbeeld, echt niet doen. En nu denk jij; WAAROM NIET?! Nou, stel je voor. Je hebt zo'n reep opgepeuzeld. En daarna realiseer je je dat dat best veel calorieën zijn. En dan ben je al wat boller dan normaal, door je aankomende ongesteldheid, en dan eh, tsja, krijg je ruzie met de spiegel. Koop daarom lekker je favoriete douchegel, een lekker geur kaarsje, een fijn tijdschrift en/of boek of een lekkere trui. Of gewoon een ontzettend sexy jurkje of nieuwe lingerie. Daar voel je je hoe dan ook gelukkiger door! 
  • Knuffelen. Ook al kon ik Jim wel schieten afgelopen week, ik was toch heel blij dat hij naast met lag. En toen ik even tegen een kussen aan had gemept -die komt zo ook nog voorbij- en mijn frustratie de vrije loop had gelaten was daar ineens weer mijn lieve vriendje en had ik spontaan een knuffel aanval bui dinges. Erg fijn, geloof me. Knuffelen schijnt stress te verminderen. Altijd goed. Kies wel iemand uit die je lief vindt, in geval met wurgingsgevaar. 
  • Slaan. En dan niet de mensen om je heen, of je huisdier(en). Nee, een boksbal! Of een kussen! Jim hield voor de grap een kussentje omhoog voor mij, om er tegen aan te meppen. En echt, dat hielp! Ik sloeg niet hard -dat kan ik niet eens- maar het was echt even fijn. Aanrader dus.
  • Iets gaan doen waar je normaal wel zin in zou hebben. Op zo'n moment heb ik nooit ergens zin in. Zo zouden Jim en ik gaan picknicken, maar mooi niet, want mevrouw had geen zin. Normaal zou ik het onwijs leuk gevonden hebben. Als ik het nou wel gewoon gedaan had, weet ik zeker dat mijn gechagerijn na een tijdje veel minder was geworden. 
  • Fruit eten. Je wil natuurlijk allerlei vette, suikervolle dingen naar binnen gaan werken. Dat is dus geen slap excuus, het schijnt echt zo te zijn dat je daar op zo'n moment echt behoefte aan hebt. Don't know why. Maar, probeer dat dus niet te doen, want; ellende naderhand. Dus, focus je op fruit! En laat iemand anders het voor je klaarmaken, want mesjes kunnen beter uit jouw buurt blijven. -Ha ha ha, grapje, liever lui dan moe-.
  • In bad of onder de douche gaan. Maar als je gaat douchen, ga dan niet te lang, want dat is zonde van het water. Serieus. 
  • Een stom spelletje doen op je telefoon of tablet. Zo'n spelletje wat ontzettend stom is en waar je echt 0 IQ voor nodig hebt. Dat is soms gewoon een heel fijn tijdverdrijf. 
  • Leuke blogs lezen. Altijd een goed idee.
Dus. Toen was mijn inspiratie potje leeg. Stiekem denk ik dat jullie dit allemaal zelf ook wel hadden kunnen bedenken, maar ik houd van schrijven en van oplossingen bedenken voor nare situaties and so; voilà. 

Sterkte lieve meiden, mocht jullie nu in hetzelfde schuitje zitten.
Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

15 opmerkingen:

  1. Hahaha geweldig geschreven Stella! Heeeeeel herkenbaar en lekker open!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaaah Stella! Het ligt niet aan jou, ik heb dit gevoel ook iedere maand. Super goed dat je hier een artikel over schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha ik ken het hoor! Volgende keer ga ik ook tegen kussens slaan, klinkt wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar allemaal! Wat mij ook helpt, een beetje in de trant van hersenloze tabletspelletjes: lekker een film kijken met een dekentje op de bank en thee. Gewoon even toegeven aan je gevoel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeee ja, dat is een goeie! Thanks voor de tip (: Liefs!

      Verwijderen
  5. Ow wat ben ik blij dat ik de mazzel heb met de goede bijkomstigheid van een spiraal en dus niet meer ongesteld word. Gelukkig nog maar heel af en toe dit soort momenten, maar die omarm ik dan maar gewoon. Zeg tegen mijn vriend let vandaag niet op mij ;) Heerlijk in mijn eentje zitten zelfmedelijden hebben ;).

    De Pil geeft trouwens heel veel hormonen door je hele lichaam wellicht is het interessant om eens te kijken naar andere mogelijkheden voor anticonceptie!

    -X-
    Marit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel eens over nagedacht. Een vriendin van mij heeft er ook een, maar die vond het erg pijn doen in het begin. En ik ben echt een onwijs watje wat dat betreft, überhaupt. Ik ga mij er nog wel eens in verdiepen, ooit. Liefs! X

      Verwijderen
  6. hee wow ik ben de afgelopen dagen best wel chagrijnig (mijn moeder vroeg zich af waarom ik zo zit te klagen want het is de eerste week van de universiteit en dat hoort leuk te zijn) maar het zou best wel eens kunnen dat het gewoon hierdoor komt. Helaas moet ik nog 50 pagina's lezen voor morgen (ain't gonna happen) maar ik ga dus eerst gewoon even lekker douchen :) Ik heb nu trouwens best wel medelijden met Jim omdat je niet mee wilde picknicken :')

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha geweldig! Ik was nooit chagrijnig, ik bleef alleen eens in de maand thuis omdat die buikpijn echt té erg was. Gelukkig kreeg ik een nieuwe pil voorgeschreven die je niet na een maand een weekje moet laten staan. Geen stopweek dus.. I-DE-AAL !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schrijf je leuk! De chagrijnigheid is bij mij ook te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! (: Ik hoop dat de tips in dat geval een beetje helpen! Liefs.

      Verwijderen
  9. Hahahaha, weer leuk geschreven! <3 Goede tips! Bij mij is het elke keer verschillend, maar de ene keer slik ik ook de pil megalang achter elkaar en dan weer niet, dus mijn lichaam heeft niet echt regelmaat wat dat betreft. Gek genoeg ben ik meestal de week erna mega chagrijnig en moet ik om alles huilen. Echt de meest kleine dingetjes :')

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.