donderdag 4 september 2014

Student verhalen #3 | Hoe het onmogelijke mogelijk wordt

Vorig jaar waren ze dik. En Engels. En nu zijn ze nog dikker. En nog Engelser. Met meer rare woorden dan grassprieten in een weiland. Ik ben een heftig serieuze relatie aangegaan met Google translate en mijn markeerstiften leggen al bijna het loodje. Maar hoe wil je anders door zo'n dik boek heen komen en dan ook nog alles onthouden voor je tentamen?



Als de tentamens dichterbij komen en je je realiseert dat je meer dan de helft van "angstaanjagend-boek-met-meer-dan-600-bladzijden" nog niet gelezen hebt, dan ben je de pineut, sigaar of wat je dan ook heel vervelend vindt om te zijn. Zak patat die je d'r bent, je had veel eerder moeten beginnen! Er is niet voor niks een 'lees schema' bedacht voor je. Gewoon je readings voor elke week doen, zoals meneer of mevrouw huppeldepup je heeft opgedragen. Dat scheelt zo veel gedoe.

Ja, zo ben ik verder ook niet altijd hoor. Maar ik ben gelukkig redelijk braaf en ik werk met de 70/30 methode. 70% van de tijd lees en maak ik alles. Queen of preparation, aangenaam. Alhoewel, die andere 30% van de tijd ben ik lui en stel ik het lezen vrolijk uit. En als het tentamen komt, weet ik weer waarom ik die andere 70% van mijn tijd in het lezen gestoken heb.

Ik pak het als volgt aan; lezen, het belangrijkste markeren, vlak voor tentamen-tijd nog een keer lezen en het gemarkeerde in eigen woorden overschrijven. Niet typen, schrijven. Soms typen, trouwens, als het echt te veel stof is en ik zo lang bezig zal zijn met schrijven dat mijn hand so long, farewell gaat zingen -tien punten als jij dit net als ik helemaal mee kunt blèren, no shame!-. Ik schrijf de dingen graag op, omdat ik het 1. Beter onthoud als ik het schrijf en 2. Omdat ik er dan gekke tekeningetjes en grafiekjes bij kan tekenen. Ik ben nogal visueel ingesteld, dus gekke tekeningetjes in plaats van bullet points zorgen ervoor dat ik ze beter kan onthouden. Echt, werkt als een trein bij mij.

En nu hoopte jij vast de magische oplossing te lezen. Dat waar je al zo lang op hebt liggen/zitten/springen/dansen/zingen wachten. Maar dat ga ik je natuurlijk niet geven, want wonder boven wonder, dat bestaat niet. Je moet het "gewoon doen". Newsflash.

Hoeveel bladzijden heeft jouw dikste boek? En, hoe pak jij het aan?

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

7 opmerkingen:

  1. Superleuk geschreven! Vreselijk hé, die dikke boeken.. Mijn dikste boek was ooit 813 pagina's, bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn artikel!! Ik heb soms ook van die ontzettend dikke boeken, ik maak merendeels zelf mijn samenvattingen, maar het komt wel eens voor dat ik te weinig tijd heb en dan pluk ik de samenvattingen van internet (deze zijn vaak wel heel goed). Ik pak dan mijn aantekeningen van de colleges erbij en dan is het een kwestie van stampen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk artikel! Verschrikkelijk, mijn dikste boek heeft wel 900 pagina's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begon vaak lang van tevoren met leren en maakte mijn eigen samenvattingen - als het heel veel was maakten we samen met de klas samenvattingen, iedereen één/twee hoofdstuk(ken) bijvoorbeeld - en dan maar leren... Opschrijven werkte bij mij ook heel goed, vaak zelfs zonder dat ik er daarna dan nog een keer naar keek! Gelukkig ben ik nu afgestudeerd en hoef ik nooit meer naar school, hihi (nu nog een baan).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, bij mij bleven de aantekeningen ook beter hangen als ik de samenvattingen met de hand schreef. Het klinkt alsof je een prima discipline hebt. En die 30%, tja, je moet ook een beetje van het studentenleven genieten toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alles bijhouden...ben nu net twee dagen bezig met jaar twee en het lijkt al niet te lukken. Honderd pagina's per les in het Italiaans. Ik heb vorig jaar ook alles gehaald, dit jaar hopelijk weer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die 70/30 methode is best wel een goede, want 100 procent lukt toch nooit en als je het te hard probeert, wordt je er alleen maar chagrijnig van. Ik doe nu wat ik op de middelbare school ook deed: van tevoren lezen en de belangrijkste dingen/termen in mijn eigen woorden opschrijven. Maar ik ben bang dat het straks te veel wordt en ik dat niet meer bij kan houden.

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.