donderdag 18 september 2014

Student verhalen #4 | Chaos, overzicht en alles op orde krijgen

Dus. Ik ben net twee weken bezig, en ben het overzicht nu al kwijt. Hoorcollege hier, samenvatten daar, powerpoint presentatie nog niet online te vinden, wat nu? Planning door de war. Dan maar op Memrise om klanken te oefenen. "Voiceless bilabial stop w.e.l.a" of "Voiced alveolar stop w.e.l.a"? En dan slaan bij Stella de stoppen door. Ik geef het toe, ik ben 's werelds grootste stresskip. Het stomme is alleen; ik doe altijd wel heel goed mijn best, en meestal -achteraf- is er totaal geen reden om in de stress te schieten. Maar, omdat het dus wel al-tijd gebeurt, kan ik er maar beter wat maatregelen voor treffen, don't you agree?

Wil niet dat je agenda mooi blijft
Geen goed plan. Althans, het is fijn als het enigszins overzichtelijk blijft, maar als je perfectionistisch gaat doen, en daardoor de helft niet op schrijft omdat het er niet meer mooi tussen past -ofzo- ben je nog verder van huis. En nog verder van een goed cijfer voor je tentamen. Ofzo.

Print je rooster uit
Ik heb hier dus geen printer, en ik heb ook nog niet uitgevonden waar ik naar toe moet als ik iets wil printen. Zucht. Tot nu toe gaat het 'ik stel het uit tot het weekend zodat ik het thuis kan printen' nog wel goed. Maar straks niet meer natuurlijk. Nog zo'n ding; ik vergeet telkens om mijn rooster uit te printen. Ik ren dus meestal als kip zonder kop achter mijn werkgroep genootjes aan om erachter te komen waar wij ons volgende werk- of hoorcollege hebben. Niet echt anti-stress dus.

Schrijf op wat je moet doen, in chronologische volgorde
Als ik erachter kom dat ik nog iets voor morgen moet doen, terwijl ik druk ben met samenvatten voor mijn tentamens -die pas om vijf weken zijn, maar goed, dat is dan ook veel werk, vandaar- dan is dat niet erg handig. Zacht uitgedrukt. Het lijkt mij dus een goed idee om alles op je to do list te schrijven in de volgorde waarin je het 'af' moet hebben. Splits ook 'samenvatten' en 'opdrachten', want anders komt dat samenvatten er nooit van. En uitstellen met zulke dikke boeken is gewoon echt een no go.

Mail je docent!
Als je vragen hebt, maar vooral opmerkingen. Ik heb dus zes vakken, en de docenten van drie van deze vakken hebben internet nog niet helemaal uitgevonden. Ik moet bijvoorbeeld opdrachten maken voor vrijdag, en op dit moment staan die nog niet eens op internet. Laat staan de slides, die ik er toch echt bij nodig heb om het ook maar enigszins te kunnen volgen. Daarom mail ik mijn docenten maar gewoon met de vraag; "Klopt het dat de opdrachten en slides nog niet op Blackboard staan? Ik wil het namelijk graag op tijd maken en het nog een keer bekijken/om alvast te studeren". Ofzo. Helpt meestal wel. Behalve als ze echt an-alfa-internet zijn en er dus geen drol van snappen. Altijd fijn. Zucht.

Probeer je niet aan anderen te meten
Gisteren waren we een stuk eerder klaar dan we eerst dachten, en ik dacht gelijk; "Yes, dan kan ik nog even hier en daar naar kijken voordat ik naar de sportschool ga". Terwijl een ander werkgroepgenootje vrolijk uitriep; "Wie gaat er mee een terrasje pakken?". Ik dacht echt dat ik een rolberoerte kreeg. Heeft zij daar tijd voor? Heeft zij alles al gedaan? Ben ik nou echt zo'n dom ei? Ik probeer me niet te veel aan anderen te meten, maar het is en blijft lastig. Ik wil het zo graag goed doen en begrijpen, maar ik wil ook weer geen nerd gevonden worden. Ik heb toen toch maar eerlijk toegegeven dat ik dat niet zo zag zitten omdat ik veel gewoon echt nog niet begreep en er even naar wilde kijken. Ik zou die avond ook bij Jim slapen, dus eigenlijk moest het wel daarvoor gebeuren. Gelukkig waren er nog meer werkgroepgenootjes die ook aan de studie gingen.

Maak toch tijd voor leuke dingen
Ik heb het gevoel dat ik mijn blog ontzettend verwaarloos. Ik weet niet waarom, maar zo voelt het echt. Ook omdat ik minder tijd heb om op jullie reacties te reageren. Laat staan op al jullie eigen posts, die ik wel allemaal nog lees hoor, daar niet van. Ik schrijf dit bijvoorbeeld nu, terwijl ik ook iets 'nuttigs' had kunnen doen. Aan de andere kant is het dus ook gewoon belangrijk dat ik mezelf een beetje tijd geef voor leuke dingen.

Hoe doen jullie het allemaal? Nog belangrijke tips?
Lieve rommelige kusjes,
Stells.

PS; Sorry als er mega veel typ foutjes in dit artikel staan. Ik heb geen tijd gehad om het na te lezen, en ach, het heeft hier en daar ook wel zijn charme, hihi. Ik wilde het gewoon graag op de 'afgesproken' tijd en de 'afgesproken' dag online gooien.

7 opmerkingen:

  1. Geniale tips!
    Ik betrapte mezelf er toen ik nog studeerde ook altijd op dat ik mijn agenda netjes wilde houden...om 2 weken later dan maar gewoon niks meer op te schrijven.

    Het went allemaal, believe me. Maar je hebt 100% gelijk, stressen werkt niet. Het mooie van school is dat het wel losloopt - bedenk immers maar: die docenten willen ook van jou af ;)
    Aka - ze zullen je heus wel helpen af te studeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh dat van je agenda netjes willen houden is zo herkenbaar! :') De eerste paar weken probeerde ik inderdaad alles netjes te doen waardoor het enorm veel tijd koste en ik ook heel veel dingen vergat :') Printers zijn tegenwoordig best goedkoop trouwens. Succes met alles Stella, niet zo stressen, je kan het gewoon! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie tips! Ookal ben ik geen student meer (muhuu ik mis het wel een beetje hoor).. Maar volgens mij ben je goed bezig, dus ga zo door! Zet 'm op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, je bent hartstikke slim Stella! Geloof me ik denk dat ik het nog niet eens vol hou en de eerste week al met een rolberoerte thuis op de bank lig haha. Komt wel goed meid. Diep adem halen, en gaan met die banaan! liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha die eerste tip is zo waar! Ik ben de eerste schoolweken echt extreem netjes met mijn agenda maar na een paar weken wordt dat gelukkig minder (:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede tips! ik ben ook een echte stresskip en aangezien het bij mij na 3 weken ook al 1 grote chaos is kon ik dit artikel wel gebruiken hihi
    Liefs Ryanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne tips Stella! Ik herken me ook in je stresskippigheid. Zullen we samen een stresskipjesboerderij beginnen?

    Liefs, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.