dinsdag 14 oktober 2014

Een "Glimlachmomentjes" met een thema!

Een dagje later dan geplanned, want ik wilde jullie wat tijd geven om Dick te leren kennen en dan daar weer van bij te komen. Goed. Deze week was ik niet zo heel erg happy, en ik had dus ook niet zo veel zin om te bloggen. Herfstdipje? Ik heb geen Glimlachmomentjes bijgehouden, maar ik heb er wel één. Een grote, speciale. Want; ik heb afgelopen zaterdag een fijne, leuke, goede daad gedaan met Jim. We hebben dementerende, lichamelijk en/of geestelijk beperkte en eigenlijk gewoon heel veel verschillende ouderen een gezellige middag bezorgd. Met een optreden. Vrolijke liedjes en zelfs wat meezingers. "Als de lente komt dan stuur ik jou tulpen uit Amsterdam!". Ik heb daar zo veel positieve energie uit weten te halen, dat wilde ik echt even met jullie delen.

Ik heb er al wat vaker over na gedacht. Ik wil zo graag iets goeds doen. Vrijwillig. Dit was niet helemaal vrijwillig, we kregen er wel een kleine vergoeding voor, maar toch voelde het echt heel fijn. We hadden dit al eens eerder gedaan, maar deze keer was het nog tien keer leuker. Ik zal je vertellen waarom.

Oudjes die proberen mee te klappen met het ritme. Sommigen die niet konden klappen, en dus met hun hoofd bewogen of uitgebreid hun kunstgebit lieten zien. Sommigen die het allemaal niet zo goed begrepen, maar wel lekker zaten te genieten van hun appelsapje en speculaasje. Het was echt een gezellige sfeer! Ik was ontzettend zenuwachtig, want optreden voor een zaal met minstens 85 ouderen is, geloof me, niet niks! We speelden een uurtje, en van tevoren dacht ik echt; "Dit wordt helemaal niks". Toen ik van de activiteitenmevrouw hoorde dat er ook bezoekers zouden komen van de 'Psychiatrische" afdeling, of iets in die richting, was ik echt een beetje bang. Ja, klinkt heel stom, maar hoe ga je daarmee om? Gelukkig viel het allemaal ontzettend mee, en waren juist deze bezoekers ontzettend gezellig en dankbaar.

We zongen Engelse liedjes, afgewisseld met Nederlandse meezingers. Bij elk Engels liedje probeerde ik enthousiast, rustig en begrijpelijk uit te leggen waar het liedje over ging. Daar heb ik later echt positieve feedback over gekregen, wat echt wel even een zelfvertrouwen boost gaf. We hebben echt ons best gedaan en geprobeerd de oudjes mee te krijgen. En of dat lukte! Ze zaten echt mee te zingen. Bij Love me tender werden er zelfs wat traantjes weggepinkt, waardoor ook ik een trillertje in mijn stem kreeg. 

Er was één meneer, die zal ik nooit vergeten. Hij had een afwijking aan zijn gezicht, ik geloof door een ongeluk. Hij had ontzettend glazige ogen en hij was echt niet te verstaan. Maar wat zat hij te genieten! Bij elk liedje zat hij te stralen, te klappen en te lachen. We hebben na afloop een 'gesprek' met deze meneer gevoerd. Hij was eerlijk waar echt niet te verstaan. Wat ik wel verstond was het volgende; "Ik heb zes kinderen. Drie jongens en drie meiden. En die zijn allemaal heel lief voor me. En wat is het hier mooi hè? Wat wil je nog meer? Mijn kinderen zitten allemaal in mijn hart. Maar jij ook hoor. En jij -tegen Jim-." En toen nog iets met dat ik bijzonder was. Als iemand die zo veel heeft meegemaakt, er zo 'aan toe' is, zo oud is en nog ZO gelukkig en dankbaar tegen JOU zegt dat je in zijn hart zit, hij je nooit zal vergeten, de volgende keer zeker weer komt kijken en dat je bijzonder bent, dan is dat meer dan genoeg voor een Glimlachmomentjes lijst voor de komende tien jaar. 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

PS; We kregen ook nog een bloemetje mee naar huis, gemaakt door de 'bloemschikclub'. Ja. Echt waar. 

14 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Jeeeei! Cool he? Ik weet dat jij ook graag zingt; het is echt een aanrader! :D

      Verwijderen
  2. wauw! echt een supermooi glimlach (of moet ik zeggen 'grote grijns'?)-moment! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja 't is misschien meer echt een grijnsmoment he? Haha. Liefs.

      Verwijderen
  3. Wat mooi zeg! Ouderen kunnen inderdaad heel dankbaar zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het meest dankbare publiek dat we ooit hebben gehad (:

      Verwijderen
  4. Stel, wat onwijs goed en lief van jullie! O ze hebben er vast van genoten :)
    Een paar jaar terug heb ik wekelijks vrijwilligerswerk gedaan in het bejaardenhuis in mijn dorp en dat was op een groep met licht dementerende ouderen. We lazen elke ochtend de krant (alleen het goede nieuws) en deden (geheugen) spelletjes met ze. Het is echt fijn werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed Kar, lieffff! Alleen het goede nieuws; zo slim! Ik wil ook graag zo'n krant of programma dat alleen het goede nieuws vertelt. Je moet je ogen weliswaar niet sluiten voor alles, maar de laatste tijd word ik overal bang van! Spelletjes doen kan ook zo gezellig zijn. Ik wil dus ook heel graag zoiets doen, ik weet alleen niet hoe en waar en wanneer.

      Verwijderen
  5. Wat ontzettend lief en goed gedaan van jullie, ik word helemaal blij als ik het lees. :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, dankjewel! Fijn dat jij er ook blij van wordt, dat soort dingen moeten we hebben natuurlijk! (: Liefs!

      Verwijderen
  6. Wat leuk dat jullie weer hebben opgetreden in een verzorgingshuis! En wat een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief van je. Het leek heel erg op de vorige keer, maar dit was wat voller en wat 'entertainender' (:

      Verwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.