donderdag 2 oktober 2014

Student verhalen #5 | "Ik heb geen sociaal leven als ik niet bij een vereniging zit"

De titel is een stelling. Die stelling ga ik eens even met 'al mijn kennis' van twee kanten belichten. Het wordt serieus, dames en peren, koeken en aardbeien. Ik vind het namelijk best wel een 'ding', die verenigingsplicht. Of nee, het verenigingsplicht-gevoel. Ik kwam hier in Leiden voor de introductie week (ook wel El Cid genoemd) en het eerste wat Eva -een van mijn huisgenootjes- zei was; "Laat je niet gek maken, het is echt niet zo dat je je ergens in moet schrijven". Dat was fijn, want echt, het was best overweldigend.

Leiden is best wel een hele erge verenigingsstad. Er zijn vijf grote verenigingen, waarvan er eentje ontzettend bekend en ontzettend corporaal -en dus ook ontzettend niet mijn ding- is. Niks tegen de jongens en meiden die die ambities wel hebben, maar ik krijg dan echt een benauwend sekte gevoel. Het zal vast heel leuk zijn als je eenmaal deel bent van zo'n ding, maar nee, not for me. Toch dacht ik: "Ik wil graag ergens lid van zijn, want ik wil hier graag leuke, gezellige mensen leren kennen". Maar goed, laten we even de lichten laten schijnen, wat ik net al zo vrolijk aankondigde.

Ja, je moet echt bij een vereniging 
Begrijpelijk, deze kant van het verhaal. Waarom? Omdat je dan mensen leert kennen -duh-. Bij sommige verenigingen leer of beoefen je ook echt wat, bijvoorbeeld zingen, in een orkest spelen, roeien, andere teamsporten, toneelspelen en noem het maar op. Bij de grote gezelligheidsverenigingen leer je vooral bier drinken, maar het helpt je ook heel erg in het latere bedrijfsleven. Vooral als je bij het 'koor' hebt gezeten. Binnen de vereniging krijg je ook veel kansen om sommige dingen te ontplooien. Je kunt bij de feestcommissie gaan, en dingen organiseren. Je kunt ook bij de technische commissie gaan, en dingen repareren. De restaurant commissie, en dingen koken voor de andere verenigingsleden. Anyways, keuze genoeg. Wat ook zo leuk is, is dat je dan verplichte avonden hebt dat je sociaal bezig bent. Dat lijkt misschien eng en bedrukkend, maar aan de andere kant; waarom ga je anders bij een vereniging in the first place? Een plaatsje vrij maken voor sociale activiteiten is voor sommige mensen -zoals ik- soms lastig, omdat je het gevoel hebt dat je nog tig dingen voor je studie moet doen. Soms is een verplicht en dus ingepland momentje social time best fijn! En je bouwt ook echt een band op met de mensen die je dan een of twee -soms drie- keer per week verplicht ziet. En dronken mee maakt. Enzo. -Hoor mij praten, ik ben nog nooit dronken geweest so how should I know?-. Kortom; het lijkt allemaal alleen maar voordelen te hebben.

Nee, je redt het heus zonder vereniging
Tsja. Je hebt ook van die mensen die juist heel erg bang worden van al die verplichtingen. Die liever zelf kiezen wanneer ze zich in de wereld der sociale mensen willen begeven. Soms wil je je op een dinsdagavond na een lange studiedag gewoon even opsluiten in je lelijke pyjama met je onopgemaakte gezicht en je vettige, niet gewassen haar om naar stomme programma's te kijken waarvan niemand mag weten dat je ze eigenlijk heel leuk vindt. Dat heb je wel eens. En dan is het heel fijn als je die keuze zelf kan maken, zonder dat je hele jaarclub/dispuut je een 'laffe borrelaar' vindt. Ik ben zo iemand die dus liever zelf die keuzes maakt. Nu ben ik er zelf nog niet helemaal uit of ik nou echt werkend lid wil worden bij de vereniging waar ik nu proeflid ben, dus vandaar dat ik mezelf met dit artikel wat meer eh, duidelijkheid probeer te geven. Of zo iets. Ik heb in ieder geval vriendjes en vriendinnetjes genoeg nu, die ik helemaal niet ken van een vereniging. Die ken ik door mijn studie & studievereniging. Of ik ken ze gewoon al heel erg lang, want voor die vriendjes en vriendinnetjes wil ik ook nog tijd vrij hebben. En voor het naar huis gaan in het weekend. En voor studeren, want zo ben ik. En voor blogvriendinnetjes, daar wil ik eigenlijk ook meer tijd voor hebben. Ik zou namelijk nog steeds met Karlijn en Laura af gaan spreken, maar dat komt er niet van. Niet vanwege een vereniging hoor, maar het is meer een voorbeeld. Ik heb genoeg tijd en genoeg vrienden en vriendinnen -HA, dit klinkt heel stom, maar ik bedoel dat ik gewoon heel erg blessed ben met zo veel leuke lieve mensen- om die tijd mee te vullen. Daar heb ik geen vereniging voor nodig. Ik red het dus denk ik heus wel zonder vereniging. Punt.

Dus?
Ja, vraag je aan mij?! Lekker dan. Nee, grapje. Ik weet het zelf ook gewoon niet zo goed. Ik ben het eigenlijk met beide dingen wel eens. Een vereniging kan echt een toevoeging zijn. Je kunt er zo veel nieuwe, leuke mensen leren kennen, er gaat zo veel van uit -reisjes, borrels, feestjes, leerzame commissies- en het helpt je om sociale dingen in te plannen en dus niet te veranderen in 's werelds jongste kluizenaar. Maar, je kunt ook prima je tijd vullen met andere dingen die helemaal niks met een vereniging en verplichtingen te maken hebben. Ik vind het dus ontzettend lastig. Ik denk dat het een hele persoonlijke keuze is. Maar het komt allemaal wel goed -spreek ik mezelf even toe-. Ik kom er ooit wel uit. En ik hoop jij ook. Please share your opinions, want ik ben super benieuwd hoe jullie er over denken!

Lieve rommelige kusjes,
Stells.

PS; Morgen komt er een artikel online waar ik stiekem heel erg trots op ben. Het is iets heel anders dan ik normaal plaats, vind ik, dus ik hoop dat jullie het ook leuk gaan vinden. Spannunnnnnd.

13 opmerkingen:

  1. Lastige keuze waar ik je niet echt bij kan helpen. Ik heb zelf nooit bij een studentenvereniging gezeten, maar ik woonde dan ook niet in de stad waar ik studeerde. Een studentenvereniging kan volgens mij echt wel wat toevoegen, maar je moet je er natuurlijk wel een beetje thuis voelen. Een klik hebben met mensen. Maar goed.. binnen een vereniging lopen natuurlijk ook verschillende types rond.

    Eigenlijk heb je dus helemaal niets aan mijn antwoord.. succes met kiezen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen! Voordat ik ging studeren wist ik zeker dat ik nooit bij een vereniging zou gaan (want: ontgroening, verplichtingen, suf studentikoos gedoe). Maar toen begon mijn studie, zat ik op kamers ver weg van mijn ouders/vriendinnen en wist ik het niet zo goed meer. Iemand die ik via via kende raadde me aan eens mee te gaan naar haar vereniging en dat heb ik toen maar gedaan. Het was een kleine vereniging (35 leden), zonder ontgroening, één verenegingsavond per week en weinig verplichtingen en het was allemaal niet zo studentikoos. Dat bleek perfect te zijn voor mij :) Heb er heeel veel lieve mensen leren kennen, mezelf kunnen ontwikkelen door commissies en een bestuursjaar, etc. Ik heb er eigenlijk nooit spijt van gehad :)

    Dus tja, wat zou ik aanraden? Zoek een clubje waar je je thuis voelt en waar je jezelf kunt zijn. Of dat nu een grote studentikoze vereniging met 800 leden is of een tennistafelclubje van tien mensen. Of als je het echt nog niet weet, doe het dan eerst een (half) jaartje zonder en stel de keuze nog even uit.

    Succes! :) (oeps, beetje lang verhaal..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hihi *tafeltennistafelclubje ;-)

      Verwijderen
    2. Hahaha doe mij zo'n tennistafelclubje! Dat wil ik! Mijn droom komt uit! Klinkt wel als een leuke, fijne vereniging waar je bij zat. Wij hebben hier in Leiden ook zoiets wat juist alles niet is wat de andere verenigingen wel zijn, alleen dat is wel heel erg alternatief dan weer. Ook de mensen zeg maar. En ik ben gek op alternatieve mensen, maar ik heb toch het gevoel dat ik daar dan weer niet helemaal tussen pas. Lief dat je me zo veel tips geeft, daar heb ik echt wat aan! Knuffels!

      Verwijderen
  3. Ik kan je, net als LNNK, niet helpen met een keuze maken. Ik woonde ook niet in de plaats waar ik studeerde - Utrecht - en zat alleen bij de studievereniging voor de korting op de boeken haha. Verder niet. Maar ik denk wel dat het echt iets kan toevoegen als je je er op je gemak voelt :) Succes met je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha voor de korting op de boeken, zo herkenbaar. Bij mij is dat dan weer niet het geval, want ik had de boeken al. Ik zit er ook bij omdat het op de een of andere manier gewoon toch een soort van 'groepsgevoel' geeft, een soort van veel-minder-serieuze-studentenvereniging, ofzo. Dankjewel, lief!

      Verwijderen
  4. Ik woon in een andere stad dan waar ik studeer, dus ik zit niet bij een vereniging. Ik heb zelf gekozen om in mijn stad te gaan dansen, ik heb er mijn vrienden en ga regelmatig borrelen met studiegenoten. Daarnaast heb ik mijn eigen blog en schrijf ik nog voor een andere site. Ik ben tevreden zo.Ik kies liever zelf de dingen die ik doe en wanneer :)
    Ik ben benieuwd naar je artikel morgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeee dat is ook heel erg leuk! Klinkt ontzettend gezellig! (: Ik heb inderdaad ook een sport abbonnement en ik ga daar dan heen met meiden van mijn studie of met mijn huisgenootjes en dat is ook altijd al heel gezellig. En de meiden van mijn werkgroep zijn ook heel erg leuk, en stiekem heb ik het gevoel helemaal geen vereniging 'nodig te hebben'. Maar goed, we zien het wel. Voorlopig zit ik hier als het goed is nog even! Dankjewel voor je reactie en ik hoop dat je mijn artikel van vandaag leuk vindt! Liefs.

      Verwijderen
  5. Ah moeilijk zeg! Ik studeer zelf nog niet maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit zo'n dilemma is. Ik weet ook niet helemaal wat ik zou doen, nu zou ik zeggen dat ik een kleine studentenvereniging veel leuker zou vinden - als ik er al bij één zou gaan -, maar ik heb zo vaak gezegd dat ik dingen 'nooit ging doen' die ik achteraf wel heb gedaan, haha. Ik denk dat je het beste kan kijken of vrienden of vriendinnen van je een leuke studentenvereniging hebben waar je een keertje mee naar toe kan om te kijken of het iets is, en zo niet: dan geen probleem. Het is jouw studententijd, maak er het beste voor jou van! Liever een avond thuis met vriendinnen dan een verplichte avond ergens anders als dat je het leukste lijkt! Heel veel succes!

    Liefs, Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne tips, dankjewel. Echt lief van je. Dat laatste is echt waar; liever een avond thuis met vriendinnen, inderdaad. Dankjewel! (: Liefs!

      Verwijderen
  6. Volg je hart! Ik heb zelf in Rotterdam gestudeerd en daar is het volgens mij een beetje verenigingloos, dus voor die keuze heb ik zelf nooit gestaan. Wel heb ik een voorkeur als je het zo van beide kanten belicht, maar dat komt ook omdat het gewoon persoonlijk is. Ik ben nu eenmaal iemand die graag 's avonds lekker op de bank zit en sociale verplichtingen opzich wel okay vind, zolang ik het zelf maar kan bepalen.. Ik denk zelf dat ik niet bij een vereniging zou gaan, maar zoals ik al zei, dat is persoonlijk. Je moet doen wat je zelf wilt en waar je zelf een goed gevoel bij hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik een beetje ben zoals jij, hihi. Ik heb inmiddels besloten volgend jaar of halverwege dit jaar pas bij een vereniging te gaan. Of dat diegene wordt waar ik nu proeflid ben weet ik nog niet (: Ik zie het wel. Voor nu heb ik het druk & leuk genoeg zonder vereniging. Dankjewel voor je reactie! X

      Verwijderen
  7. Bij de keuze kan ik je niet helpen. Jammer, want ik zou het graag doen. Maar zelf zit ik er niet bij. Het is gewoon helemaal niets voor mij. Ik ben niet van het vele uitgaan, drinken en gênante dingen doen. En die verplichte dingen, bah, ik wil zelf weten wat ik op woensdag of donderdag ga doen. Maar je hebt ook studieverenigingen, die zijn meer gericht op je studie en hebben geen ontgroening en verplichte dingen. Misschien vind je dat leuker? Want volgens mij vind je je studie super. En ja dat afspreken, we moeten het ECHT gaan doen Stel :)

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.