donderdag 30 oktober 2014

TAG | Gewoon Nederlands

Op de blog van Anne zag ik deze tag voorbij komen. En jullie kennen mij. Die laat ik niet aan me voorbij gaan natuurlijk. Ik heb serieus een melancholisch, emotioneel gevoel gehad bij het invullen van deze tag. Het is toch je eigen land hè? Kan er niks aan doen. En luister vooral het liedje dat ik gelinkt heb bij de een na laatste vraag. Dan ga je Nederlands ineens veel meer waarderen.

Eén of meer koekjes bij de thee?
Als er een pak ligt met koekjes waar ik ècht gek op ben -zoals galettes, oooooh- dan gaan ze er eigenlijk allemaal wel in. Nee, meestal kan ik me wel beheersen. Soms. Bijna nooit. Stiekem. Ik koop eigenlijk nooit koekjes. Ik drink elke dag minstens een liter thee, dus als ik bij elk kopje een pak koekjes at paste ik nu echt niet meer door de deur of op het college-zaal-klap-stoeltje of überhaupt ergens in. 

Wat is je favoriete stamppot?
Eh, is dat een legale vraag? Welke drol kan hier nou fatsoenlijk antwoord op geven? Oke. Ik wel. Zuurkool en rauwe andijvie stamppot. Come to mama. Vooral zuurkool, dat eet ik in de winter bijna wel elke week. Zo erg is het echt. Mjam. Lievelings. Echt waar. 

Welke Nederlandse feestdag vind jij het leukste?
Sinterklaas. Omdat dat echt lekker Nederlands is. Wij vierden dat vroeger altijd ontzettend uitgebreid en alles wat er mee te maken heeft geeft me daarom een warm en blij gevoel. Een grote zak cadeautjes, wachten tot de pieten op de deur kloppen, je schoentje zetten en die ochtend schandalig vroeg je bed uit komen en je cadeautje aan papa en mama laten zien. Papa en mama ook gelijk wakker, arme schepsels. Pepernoten, naar Sinterklaas zwaaien die op de boot voorbijkwam -ik woon(de) aan een rivier-. Ook al vieren we het niet echt meer, Sinterklaas en Zwarte Piet maken mij gelukkig. Ook nu er zoveel gedoe om is. 

Wat is volgens jou het leukste plekje in Nederland?
Eeeeeeh dat weet ik echt niet. Ik denk dat ik dan namelijk een plekje zou kiezen waar ik zelf fijne herinneringen aan heb, maar wat niet per se het leukste plekje van Nederland is, letterlijk. Het leukste plekje is denk ik de kust. Jemig. Geen idee. Thuis?

Wat is jouw favoriete accent?
Zeeuws. En dan vooral uit Zeeuws-Vlaanderen. Jim's vader spreekt echt heel Zeeuws en ik vind dat zo typisch. Echt heel leuk. Ook omdat ik daar best vaak kom en dat altijd net een soort mini-vakantie is. Weer iets met dingen aan fijne herinneringen koppelen I guess. Ik vind alle accenten eigenlijk wel leuk. Ik heb er geen, althans, voor zover ik weet. 

Welk woord is voor jou typisch Nederlands?
Gezellig.

Welk typisch Nederlands gebruik vind jij het leukst?
Eten bij elkaar gooien en dat een gerecht noemen; stamppot. Sinterklaas, like I said. Het ontzettend nationalistische gedoe rondom het WK voetbal en koningsdag. Hoe betrokken we zijn met elkaar als er iets ergs gebeurd. Ons gezanik over niks. Onze gierigheid, das dan weer minder, maar wel grappig denk ik om dat als buitenstaander te aanschouwen. En brood eten. Altijd en overal je eigen bammetje mee naartoe nemen. 

Welk Nederlands gezegde is jouw favoriete gezegde?
Ik ben zo slecht met dit soort dingen. Hier moet ik denk ik echt minstens een uur over nadenken. Pfff, ehhhh. Heb je even? Kom er over een jaartje nog wel op terug. 

Wat is je favoriete winkel van Nederlandse bodem?
De Hema. Liefde voor de Hema. En voor de rest is het lastig om te bedenken welke winkels echt Nederlands zijn! De Appie? Ofzo? Slecht Stella, ga je in je eigen cultuur verdiepen.

Wie vind jij de leukste BN’er?
Lieke van Lexmond vind ik echt prachtig, daar kan ik echt uren naar kijken. Girl crush alert. En hoe heet 'ie ook alweer, ehhh, Winston! En Martijn Krabbe, Wendy van Dijk en Carlo en Irene. Enzo. 

Wat vind jij het mooiste en/of leukste Nederlandstalige liedje?
FRANS BAUER. Grapje. Ik vind de nummers van Herman van Veen altijd mooi, omdat hij echt verhalen verteld. Dit. Dit vind ik heel mooi. Maar dat komt ook door degene die het zingt. 

Haring, ja of nee.
Nooit geproefd. Durf ik niet. Hahaha. 

Lieve rommelige kusjes, Stells. 

9 opmerkingen:

  1. Deze tag is echt heel leuk! Ik ben ook echt gek op de Hema, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he? Echt een aanrader, neem lekker over! (: Jaaaaa, liefde voor de Hema. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de Hema niet leuk vindt!

      Verwijderen
  2. Ik heb echt precies hetzelfde gevoel over Sinterklaas! Super grappig. Ik vind het zo'n fijne, kneuterige feestdag. Ik verheug me er nu al op :-) Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ooook! Alleen vieren wij het geloof ik niet dit jaar, thuis. Dan is het alleen paps, mams en ik, hahaha. Maar ik ga 't even met ze bespreken, want eigenlijk vind ik het toch wel heel erg leuk. Gewoon voor het idee, hihi. Liefs!

      Verwijderen
  3. Schattige tag XD

    En leuke antwoorden ook - vooral jouw koekjesmentaliteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze tag is zó leuk! Enne inderdaad Herman van Veen is toch wel de echte liedjes schrijver!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om jouw antwoorden ook te lezen :) Herman van Veen vind ik ook zo prachtig zingen, heel bijzondere man vind ik dat! Oh en 'het dorp' is sowieso het mooiste Nederlandstalige nummer ooit. Sowieso, zonder twijfel. Het origineel is ook prachtig, van Wim Sonneveld :)

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.