maandag 27 oktober 2014

Twenty five | Hoe je van een nieuwe plek snel thuis maakt

Zoals jullie weten ben ik eind augustus verhuisd. Van mijn veilige thuis in een onbenullig dorpje, een mama die eten klaarmaakt en een papa die op alle probleempjes een antwoord heeft en kan helpen met wiskunde naar een klein, lief zolderkamertje in hartje Leiden. Ik woon hier al zo'n drie maandjes en het is echt mijn thuis. Want ja, ik noem dit huis. Als ik na college langs de gracht loop, dan loop ik naar huis. Als ik Jim app dat ik veilig aangekomen ben, dan ben ik veilig thuis gekomen. Ook al is dat niet bij pap en mam. Niet waar ik de afgelopen negentien jaar gewoond heb. Dat is hier. Maar hoe komt het toch dat dit al zo snel thuis geworden is?


1. Neem niet teveel spullen mee van thuisthuis. Dit is een nieuw plekje en oude spullen roepen misschien heimwee op.
2. Aan de andere kant is het ook jusit fijn om dingen van thuisthuis mee te nemen. Ik heb bijvoorbeeld ontzettend veel foto's opgehangen.
3. Foto's ophangen is sowieso een goed idee. Dat maakt een kamertje/huisje veel persoonlijker.
4. Neem een kamerplant(je) en geef hem een naam. Ik heb Clusia. Een plant van Ikea die nog steeds groen is en er nog steeds vrij levend uit ziet. Go me.
5. Geurkaarsjes. Altijd goed.
6. Zorg dat je fijne truien en lounge-y broeken in je kast hebt. Met een trui en joggingbroek op de bank is echt een thuis ding.
7. Drink heel veel thee. Maar doe dat eigenlijk gewoon altijd.
8. Noem het thuis. 
9. Probeer ten alle tijden een fijne sfeer te 'onderhouden' tussen jou en je huisgenootjes.
10. Raak niet in paniek als er een muis in je keuken blijkt te zitten. Alleen maar gezellig, toch?
11. Zet al jouw favoriete spulletjes onder de douche. Zodat je ze niet steeds van je kamer mee hoeft te slepen. 
12. Zorg trouwens ook voor een koelkastje. Zo hoef je ook niet steeds voedsel te gaan halen ergens. Beneden. Ofzo. 
13. Hang van die leuke kerstlichtjes op. 
14. Schrijf voordat je gaat slapen een berichtje aan degene waar je vroeger mee woonde. Paps en mams dus, hoogstwaarschijnlijk. Zo zijn ze er toch nog een beetje bij. Ik zou dan weer geen berichtjes sturen aan je ex als je daarmee samen hebt gewoond. Just sayin'.
15. Neem een knuffel mee. Waarom niet? 
16. Leg heel veel kussentjes op je bankje. Of op je bed. Dat maakt het al veel knusser -voel je 'm, k(n)ussen(r)-.
17. Doe de dingen die je thuisthuis doet, thuis precies hetzelfde.
18. Koop een vloerkleed. Alleen echte huizen waar echte mensen wonen hebben een vloerkleed. Ik heb er eentje van zo ongeveer 10,-. Het gaat om het idee.
19. Lees stomme lijstjes die nergens over gaan maar wel proberen jou te vertellen hoe je van een nieuwe plek je thuis maakt. Helpt misschien wel!
20. Als het allemaal echt niet lukt; verhuis. -Haha, goeie tip Stel, goeie tip. Not-.
21. Als het even niet gaat, kijk dan filmpjes als deze.
22. Loop vaak rond in je pyjama.
23. Laat je huisgenootjes even roepen dat je je kamer op moet ruimen. Instant thuis gevoel.
24. Koop een leuk, klein krijtbordje (bij de Dille & Kamille hebben ze die) en schrijf er op; Home sweet home. Lekker cheesy.
25. Leg je tandenborstel in het zicht. Waar je tandenborstel is, dat is thuis. Duh.

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuk lijstje! Zéér herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn (: Leuk dat je dingen herkent, haha! Liefs

      Verwijderen
  2. Hoewel ik dan nog gewoon lekker thuis woon, vond ik dit ontzettend leuk om te lezen. (De thee, geurkaarsjes en knuffels zijn bij mij overigens ook gewoon altijd aanwezig.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je. Ben ik echt blij mee! Ja he? Das echt een must! (:

      Verwijderen
  3. Haha dit is zo'n herkenbaar lijstje! Dat van die muis moest ik echt even lachen, wij hadden er laatst ook eentje in huis.. ik had het konijnenvoer doosje niet goed dichtgedaan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha komen ze daar op af? Ik heb geen idee wat het is bij ons, maar hij vindt het wel gesjellie hier. Helaas. Ik vind het zo zielig, maar we moeten korrels gaan leggen. Liefs!

      Verwijderen
  4. Ah wat een leuk lijstje! En fijn dat je je thuis voelt, heel belangrijk (:

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha wat een leuk lijstje! Fijn dat je je thuis voelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.