zaterdag 15 november 2014

Ik heb een keer een echte mening

Dit is het internet. Dat wist je vast nog niet, wat een verlichter ben ik vandaag om jou te mogen vertellen dat dit vreemde wereldje waar we ons in begeven het internet is. Op het internet is zo'n beetje alles te vinden. En aangezien mensen vreemde wezens zijn, zijn er ook dingen op te vinden die niet bepaald met het woordje 'goed' of 'juist' mogen worden bestempeld. Onder die categorie vallen meningen. Maar, wanneer is een mening juist? Ja, als jij die mening deelt. Dan vindt je die mening vast en zeker heel juist. Maar er zijn ook dingen die jij echt onjuist vindt. Wat doe je dan? Dan ga je er tegenin. Want dat is zo lekker makkelijk als je lekker anoniem -soort van, in de meeste gevallen- je handen over het toetsenbord kunt laten glijden. De meeste mensen die hun mening geven, willen gewoon hun ei kwijt en bedoelen dit goed. Anderen slaan helemaal door. Zo ook degenen die een mening hebben over de Zwarte Pieten kwestie. En daar heb ik een mening over. En die wil ik delen. Want, dit is ten slotte het internet.

Zwarte Piet, wie is dat? Dat is de helper van Sinterklaas, degene die zo goed kan klimmen en klauteren, waar wij als kind allemaal op willen lijken. Hij is zwart. Want, hij komt uit een warm land waar veel zon is. En hij brengt alle kindjes cadeautjes via de schoorsteen. Klinkt dit bekend in de oren? Vast wel. Wat minder bekend in de oren zal klinken is dat de opa en oma van Zwarte Piet slaven waren. Lang geleden. Dat zij allemaal vervelende klusjes moesten doen en veel pijn hadden. Ook kregen ze weinig te eten. Niks lekker snoepen uit de pepernotenkeuken. Maar dat weet je alleen, als jij erin gelooft dat Zwarte Piet afstamt van de vroegere slavernij.

Het beeld dat ik echter van Zwarte Piet heb, is het volgende. Ik wilde op hem lijken. Ik wilde altijd dolgraag mijn Pieten Diploma halen op de basischool. Want hoe cool zou het zijn als jij Sinterklaas mocht helpen? Hoe lief zou Sinterklaas jou vinden als jij voor hem op pad ging om de kindjes blij te maken? En hoe fijn zou het zijn om lekker het hele jaar in Spanje te mogen wonen? "Kijk, mama, ik kan de koprol. Ben ik nu al goed genoeg voor de Pietenschool?".

Ik ken geen discriminatie. Ik ben 100% Hollandse. Een 'normaal' meisje uit een goed gezin. Ik spreek 'gewoon' ABN -als dat al bestaat- heb keurig mijn VWO afgerond en houd me aan alle regels en wetten. Braaf, dus. En daar heb ik volledige vrede mee, dit is wie ik wil zijn. Als anderen mij daarmee zouden pesten, mij of mijn familie -of extremer nog, mijn 'soort'- in een slecht daglicht zou stellen, dan zou ik dat rot vinden. Daar zou ik verdrietig om zijn. Dat zou ik op den duur ook niet meer pikken, denk ik. Nogmaals, gelukkig ken ik geen discriminatie. Ik kan me dan ook niet in de schoenen plaatsen van hen die zich door Zwarte Piet gediscrimineerd voelen.

Hé, ik zou ook een hekel hebben aan Zwarte Piet als die mij terug liet denken aan het leed dat mijn voorouders hebben geleden, lang lang geleden. Ik zou ook boos zijn op degenen die hen dat toen hebben aangedaan. Maar de Nederlanders die NU leven, die NU het Sinterklaasfeest vieren, die hebben niks met die slavernij te maken gehad. En de kinderen van nu al helemaal niet. Dat waren slechte tijden. Slechte mensen. Die bestaan nu nog steeds. Kunnen we ons dan niet beter richten op de slechte dingen -en de slechte mensen- die NU, op dit moment, plaatsvinden?

Ik ga geen mening uitspreken over het feit of Zwarte Piet moet blijven of niet, want dat vind ik lastig. Maar, ik ga wel een mening uitspreken over degenen die daar wel een duidelijke mening over hebben, of die nou voor of tegen Zwarte Piet is.

Ruzie maken, onrust stoken en rellen veroorzaken doe je maar in je eigen tijd, en niet in het bijzijn van kleine kindjes die alleen maar komen om hun helden te zien; Sinterklaas en Zwarte Piet. En heel eerlijk; Wie wil er nou geen kinderheld zijn?

8 opmerkingen:

  1. Hartstikke goed geschreven, ik ben het helemaal met je eens! :)
    Ik heb totaal geen behoefte om me in de discussie te mengen of zwarte piet wel/niet mag blijven maar dat er 60 mensen opgepakt worden op iets wat een kinderfeest zou moeten zijn vind ik ronduit belachelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! (: Nee, precies. Echt belachelijk. Zo zonde. Ik ben blij dat ik geen kinderen heb op dit moment, ik zou niet weten wat ik hem of haar -of ze- moest vertellen..

      Verwijderen
  2. Helemaal met je eens Stella, mooi omschreven. Deel ook je mening over het wel of niet afschaffen van zwarte piet, ik heb daar ook geen mening over, omdat ik het sowieso een hele vreemde keuze die er eigenlijk niet hoort te zijn. Het is voor mij ook altijd Sinterklaar EN zwarte piet geweest, en de zwarte piet is gewoon het lieve hulpje van Sinterklaar die voor de pakketjes zorgen, want dat kan die oude meneer allemaal niet meer, logisch. Onbegrijpelijk de ophef van de afgelopen tijd en zeker van vandaag..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven! Ik hoorde op het nieuws dat bij jullie in Nederland deze discussie nog vele heviger is dan bij ons in België... Ik vind dat er ondertussen al wel genoeg over gediscussieerd is geweest. Er zijn andere, belangrijkere zaken waar wij ons in de samenleving moeten op focussen denk ik dan...

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.