zaterdag 8 november 2014

Inspiratie, wat is dat? Waar kan je dat kopen? In de supermarkt?

Zit je dan. Willen bloggen. Niet kunnen bloggen. Een heel vaak voorkomend probleem in de blogwereld. Inspiratie gebrek. Maar, wat is dat eigenlijk, inspiratie? En waar haal je dat vandaan? Kun je het magisch oproepen met een speciaal dansje? -Flauw-. Of kan je het ergens kopen? Kun je het stelen? En waarom wil je dat eigenlijk hebben, inspiratie. En als je zo'n zeldzaam inspiratiemomentje hebt, wat doe je daar dan mee? Allemaal vragen waar ik, als op dit moment inspiratieloos miepje, antwoord op ga proberen te geven. Want waarom geen inspiratie halen uit mijn inspiratie gebrek? -Je kan na dit artikel het woord inspiratie niet meer zien of horen, trust me-.
Wat is dat nou, inspiratie?
Voor mij is inspiratie een state of mind waarin ik kan verkeren. Dat heet dan een "inspiratiemomentje" in Stella's woordenboek. Op zo'n moment heb ik veel ideetjes. Het liefst originele ideetjes. Maar, het verkrijgen en verzinnen van originele ideetjes is lastig als je inspiratie hebt geput uit 'andere dingen'. Maar daar straks meer over. Eerst dit. Volgens het Van Dale online woordenboek betekent inspiratie het volgende.
Niet bepaald verhelderend dus. Bezieling. Tsja. Krekel geluidjes alom. Dus ik ging verder kijken. Iets van eh, Woorden.com, ofzo, vindt dat inspiratie het volgende is.

Die zin klopt grammaticaal volgens mij niet eens, toch? Als je een inspiratievol momentje hebt, dan denk je creatief na over hoe je iets goed moet doen. Maar dat kan net zo goed in de keuken zijn, als ik me bedenk hoe ik een pakje boterhamworst het beste open kan maken. Of iets in die richting. Goed, ik ben ontzettend vervelend aan het doen hier. Ik denk dat we allemaal wel zo'n beetje weten wat inspiratie is. 

Inspiratie, waar komt dat vandaan?
Er was eens. Ergens in een land heeel ver.. Nee, let's not go there. Inspiratie komt overal vandaan. Op een inspiratievol moment heb je waarschijnlijk naar iets gekeken, iets gehoord of iets gelezen en gaat er een 'pling' af in je hersenen. Nee, je taart is niet klaar. Of je wasmachine, whatever it may be. Je hebt zojuist een idee gekregen. En het meest waarschijnlijke is dat dit idee tot stand is gekomen met behulp van inspiratie. Dit kan een blog post zijn, een tijdschriftartikel, een filmpje, een Facebook post van iemand, een random website, een liedje, iets wat iemand laatst tegen je zei, een televisieprogramma, een reclame, een radio reclame. Alles, eigenlijk. 

Pas op met inspiratie. Het zou je gemeen kunnen maken.
Soms, dan zie ik een geweldig artikel voorbij komen. En dan denk ik; "Daar ga ik ook over schrijven!". Maar, daar zie ik vaak vrij snel vanaf. Dat komt omdat het soms lastig is om op zo'n moment niet compleet hetzelfde -misschien met iets andere woorden- neer te pennen als degene dat deed waar je de inspiratie van hebt gekregen. En dat is oneerlijk. Iemand heeft moeite gedaan om iets leuks en origineels te creëren, dan moet je dat niet klakkeloos overnemen. Soms vind ik dat best eng. Ik schrijf heus wel eens over dezelfde dingen als andere bloggers doen, bijvoorbeeld. Of ik zing wel eens hetzelfde liedje als iemand anders 'laatst bij een optreden' deed. Maakt mij dat een dief? Een na-aper? Ligt eraan. Pas het idee een beetje aan, maak het eigen. Dat is èn veel leuker, èn je bent niks aan het stelen. 

Waar komt jouw inspiratie vandaan dan, madame?
Ik zou het echt niet weten, eigenlijk. De inspiratie om te gaan bloggen he ik al eerder beschreven. Dat kwam door een meisje dat bij mij op musicalles zat. Die blogde toen, en toen wilde ik dat ook graag gaan doen. Maar ik wilde haar totaal niet na-apen, dus vroeg ik eerst of ze het niet erg vond, bedacht een ander 'hoofd onderwerp', begon in het Engels te schrijven en paste mijn lay-out aan zodat het echt mijn 'eigen ding' werd. Tegenwoordig is het echt lastig om je eigen ding te doen, want zowat alles is al gedaan in de blogwereld. Goed. Voor veel artikelen krijg ik inspiratie door magazines, of mijn favoriete bloggers. Ik probeer echt uit alle macht origineel te zijn en zelf dingen te bedenken. Dit zijn vaak mijn random posts. Die zijn volledig ontstaan uit inspiratie uit mijn eigen, mooie (?) brein, en ze zijn nooit gestolen. Echter -wat een duur woord- is mijn brein wel aan het denken gezet door 'iets', maar vaak heb ik niet eens door dat dit gebeurt. In bed, bijvoorbeeld. 

Zo. Met liefde geschreven. En ervaring. Zo veel. Ik ben echt een superblogger. Wauw. Grapje.
Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

3 opmerkingen:

  1. Ik ben de laatste dagen ook heel inspiratieloos..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk geschreven! Ik krijg 's avonds laat vaak allerlei ideeën, dus dan pak ik simpelweg een vel papier en schrijf ik alles op. En dat werk ik later dan uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.