woensdag 19 november 2014

Twenty five | Waarom is taal leuk?

Ik ben gek op lijstjes maken, maar ik vraag me echt af in welke gemoedstoestand ik was toen ik bedacht er Twenty five van te maken. Hemeltje lief sweet mother of Pringles dit is echt geen succes. Overal 25 redenen of ideetjes of wat dan ook voor bedenken is niet voor de poes. En al helemaal niet voor het ei. Ik dus. Dus nu ik mezelf in die nesten gewerkt heb, kan ik er maar beter het beste van maken, toch? Doe ik dus maar. Waarom is taal leuk? Taal is leuk, omdat..

1. Je ermee kunt vertellen dat je van iemand houdt
2. Je kunt er mensen mee helpen
3. Zonder taal had ik dit niet gekund
4. Zonder taal had jij niet kunnen studeren, werken, bloggen ga maar door
5. Het is gewoon fascinerend hoe het werkt! En daar mag ik over leren! 
6. Het is belangrijk. Er is zelfs een hele studie naar vernoemd. Taalwetenschap. Hoera.
7. Er zijn zo veel verschillende talen. En het doet hetzelfde, maar het is zo anders. Cool toch?
8. Schrijven bestaat uit taal. Kunnen wij zonder schrijven? Nee.
9. Je zou nooit je gedachten vast kunnen leggen zonder taal. Ja, of je kan geweldig goed tekenen. 
10. Je zou nooit meer een boek kunnen lezen. Ja, die zit he?
11. Papa of mama of de oppas zou nooit meer een verhaaltje kunnen vertellen. 
12. Je kan dus nooit meer mee worden genomen naar iemand anders' fantasiewereld.
13. Dus een positief aspect van taal is dat dat allemaal wel kan. Taal is fijn.
14. Taal is soms moeilijk, maar je hebt er heel veel aan als je er meer verstand van hebt. Je kan wel altijd onvoldoendes gehaald hebben voor Frans, of Duits, of Spaans, maar je als je het begint te beheersen heb je er zo veel aan!
15. Je kunt jezelf bijvoorbeeld verstaanbaar maken op vakantie.
16. Zonder taal zouden we zoveel minder van de wereld begrijpen.
17. En hoe zou jij op verpakkingen van producten moeten lezen wat het is? Best eng toch, als je iets eet of gebruikt en geen idee hebt wat het eigenlijk is?
18. Zonder taal zou ik jullie nu nooit kunnen vertellen dat ik ontzettend vastloop met dit lijstje. Ssst. 
19. Je kunt met al jouw taalbeheersing constant nieuwe zinnen maken, die nog nooit door anderen op die manier gezegd zijn!
20. Je hebt een mentaal woordenboekje in je hoofd, genaamd het 'lexicon'. Definitie van cool.
21. Je hebt een heel alfabet voor elke taal, maar ook een klanken alfabet. Het International Phonetic Alphabet.
22. Je kunt ruzie maken met taal. Dan zou je denken; "Wat is daar goed aan?". Nou, soms is het fijn om te zeggen wat je vindt, even ruzie te maken, en het daarna vooral weer goed te maken.
23. Het is dus altijd goed om "Sorry" te kunnen zeggen.
24. Zonder taal zou jij niet kunnen zijn wie je nu bent. Want volgens de sociolinguistiek zorgen wij ervoor dat we onze identity kunnen uitdrukken -dus wie we zijn- met taal en de manier waarop we spreken.
25. Jij kon dit niet lezen zonder taal.

En als je nou nog geen idee hebt wat er nou zo nodig leuk moet zijn aan taal, bezoek dan deze website. Doen. 

Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

5 opmerkingen:

  1. Taal is zo interessant, zonder taal heb je eigenlijk niets. Je zou geen naam hebben, zou niets kunnen benoemen of uitleggen. Best raar eigenlijk vind je niet? Maar daarom juist zo leuk en interessant. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 25 redenen lijkt me inderdaad wat veel maar je hebt ze wel ontzettend goed verwoord. Goed trouwens ook om eens bij stil te staan, de liefste reden is nog wel nr 1!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind taal ook heel fijn. Neem nou een mooi geschreven boek, daar kan ik echt dolblij van worden.
    Het enige waar ik tegenaan loop is dat woorden soms beperkend werken, dat het niet altijd lukt om emoties te uiten aan de hand van een alfabet.

    Maar, aan de andere kant: als je het fenomeen 'taal' vanuit een breder perspectief bekijkt, dus de taal van muziek bijvoorbeeld, dan komen we al een heel stuk verder. En lichaamstaal, niet te vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn artikel! Zonder 'taal' zou het inderdaad helemaal anders zijn...

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.