maandag 5 januari 2015

Bloguary #5 | Updeet

Op dit moment zit ik denk ik of nog keihard te stampen, of in de collegezaal te zwoegen om een voldoende te halen voor het meest verschrikkelijke vak van het eerste semester. Ik wil het zo graag afronden. Normaal ben ik van de hoge cijfers, maar echt, deze keer wil ik gewoon een voldoende. Bear with me. In ieder geval; HOI. Ik wist eigenlijk niet zo goed waarover ik deze keer zou schrijven. Ik zit nu al met struggles, en ik moet nog 26 dagen. Nee, maar ik kan dit. Ik vind het veels te leuk. Aangezien ik vandaag en morgen dus nog tentamens heb om semester 1 af te ronden, en semester 2 straks in februari begint, dacht ik; "Ik schrijf een studie update". Voor degenen die daar op zitten te wachten; Je bent zeldzaam, denk ik.


De studie in het algemeen
Is leuk. Interessant. Gelukkig niet zo praktisch als mijn vorige studie. Geen groepswerk, althans, niet zo vreselijk veel. Veel minder stress, veel meer verantwoordelijkheid. Maar, ook een andere manier van lesgeven. Je moet veel meer zelf uitzoeken op de uni, wat ik bij sommige vakken lastig vind. Het eerste semester was nog heel erg breed. Daarom zaten er vakken tussen waarvan ik echt praktisch moest huilen. Bij wijze van. Nee, ik heb ook wel echt gehuild hoor, als ik het even niet meer zag zitten vlak voor mijn tentamen. Inmiddels heb ik alles gehaald op twee vakken na, want daar heb ik dus nog tentamens van. Laten we hopen dat ik het haal, want ik zie het echt niet zitten om het nog een keer te doen.

De richting die ik ga kiezen binnen mijn studie
Voor degenen die geen idee hebben wat ik studeer; Taalwetenschap. En dan kun je dus talen die nog niet in schrift zijn gebracht in schrift gaan stellen, ofzoiets, of je kunt de talen van lang lang lang LANG geleden gaan reconstrueren. Of je kunt gaan leren hoe het werkt in het je brein en hoe kinderen een taal leren. MAAR. Je kunt ook de communicatie kant van taal kiezen en gaan leren hoe je nou eigenlijk een gepsrek voert, hoe je dingen op de juiste manier kunt brengen, hoe je een goede speech moet schrijven. En je raadt het vast al; das mijn cup of tea.

Wat ik verwacht van het tweede semester
Ook in het tweede semester krijg ik nog algemene vakken. Om te huilen. Historische taalkunde, nou jongens, mij niet gezien. Maar toch heb ik er heel veel zin in. Ik heb een minder fijn rooster dan voorheen, maar daar sla ik mezelf ook wel weer doorheen. Wat een gerijm joh. Goed, ik hoop dus gewoon dat ik nog ietsie enthousiaster word over de studie, want ik WIL ZO GRAAG. Echt.

Alles om de studie heen
Geweldig. De leukste studiegenootjes, lieve huisgenootjes, een fijn plekje om te wonen, een prachtige stad en gewoon alles helemaal amazing en nog meer positieve dingen. Ik vind het heerlijk om echt te studeren, zeg maar. Ik mis paps en mams soms nog wel heel erg, maar ik weet dat het goed is dat ik daar woon en ik geniet er dan ook echt van!

Zo. Hoop dat dat niet al te boring was. En dat jullie ook allemaal met iets bezig zijn waarvan je denkt; "Ja, dit is het wel". Lieve rommelige kusjes, Stells.

12 opmerkingen:

  1. O, wat een heerlijke studie lijkt me dat! Niet om die historie enzo, maar taal... ;) En dat je de communicatiekant op kunt is ook heel prettig. Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaar een studie-update! (Ik wist al dat ik zeldzaam was). Je gaat het heus wel halen, krullenbol. En dan straks aan het einde van het jaar heb je na veel zwoegen en zweten en huilen een mooi P-papiertje in je handen. Fijn gevoel is dat, geniet daar maar van want voorlopig duurt het wel weer even voor je weer diplomaatjes krijgt. Yay voor de communicatiekant! Ik vind het ook wel interessant hoe taalwetenschap en de computer tot elkaar in verbinding staan, maar nooit zo interessant als communicatie (for obvious reasons).

    Ik vind het ook heerlijk om te studeren, dus ik snap helemaal waarom dit je kopje thee is <3

    (Ik wil meeer studieverhaaltjes!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer studieverhaaltjes? Echt? Hahaha, ik vind het echt leuk dat jij dit zo leuk vindt. Wat een leukheid. Ik denk inderdaad dat ik heel happy ga zijn met mijn P. Ik heb al een P, van vorig jaar, maar dit is anders want met deze studie wil ik ook echt doorgaan, hihi. Communicatie = THA BOM. Nu ga ik even huilen om het feit dat ik dat net zei. En dat mijn tentamen heel erg moeilijk was.

      Verwijderen
  3. Fijn dat het goed gaat met je studie. Ik vind talen en alles eromheen best interessant, maar mijn brein is niet zo slim voor de uni haha. Ik vind het sowieso al knap hoe jij dit allemaal doet, ik had allang in een hoekje zitten huilen haha. liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan was ik wel bij je komen zitten hoor Roos <3

      Verwijderen
  4. Leuk geschreven weer! Het lijkt me een interessante studie, al zal het niks voor mij zijn.. (ik sluit me aan bij Rosanne hihi). Je gaat het vast halen! :-), succes!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lief! Nouuuuuu, ik ben echt niet zo'n slim ei hoor, het valt reuze mee allemaal. Ik weet wel zeker dat jullie het ook zouden kunnen, zo mega moeilijk is 't nou ook weer niet. Behalve als je t totaal niet interessant vindt (wat ik met deze vakken heb, waar ik vandaag en morgen tentamen van heb), dan is het WEL moeilijk, hihi. Liefs!

      Verwijderen
  5. Oh weeral zo leuk geschreven! Je studie lijkt me echt heel erg leuk! Veel succes! Liefs, X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, dankjewel! <3 Ja, is 'ie ook echt. Meestal dan, ssst. Liefs!

      Verwijderen
  6. Ik zou dus op de open dag van Leiden naar Taalwetenschap gaan kijken maar toen miste ik de bus (of nou ja, de bus kwam niet opdagen) en kwam ik te laat en ben ik niet geweest. Maar ik wil er eigenlijk volgende open dag wel nog heen gaan want het lijkt me oprecht een interessante studie. Me luvs taal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een keertje mee wil lopen moet je 't zeggen! Dan kan je wel een dagje met mij (en Stefanie!) meehobbelen! Dan krijg je alleen niet van die interessante boekjes enzo over de uni en de studie enzo. Kijk maar even. Stomme bus, hihi!

      Verwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.