woensdag 21 januari 2015

Pluk het geluk | Een lijst met vragen over geluk

Op de blog van Kim kwam ik een artikel tegen. Een vragenlijst over geluk, dat onderdeel is van een project bedacht door Saskia. In het eerste artikel is het de bedoeling dat je een vragenlijst invult. Alle vragen gaan over jouw ultieme geluksmomentjes, quotes etc. Omdat ik dus echt nogal ongelukkig ben de laatste weken, leek het mij fijn om hieraan mee te doen. Natuurlijk weet ik wel dat ik hier uit ga komen, dat het beter wordt, maar het is zo moeilijk om dat te geloven als je midden in die 'verwerkings periode' zit. Ik weet ook dat er geen andere oplossing is dan het gewoon 'ervaren'. Maar ik kan het wel proberen iets makkelijker te maken voor mezelf, en geluk uit andere kleine dingen te halen. Vandaar dat ik mijn Glimlachmomentjes artikelen weer heb opgepakt, en waarom ik nu deze lijst in ga vullen. Dankjewel Saskia, voor het perfecte moment van dit project.


Beschrijf wat voor jou het ultieme geluk is?
Ik heb gemerkt dat ik pas ultiem geluk ervaar als ik het met iemand kan delen. En als ik ultiem geluk ervaar, is dat meestal wanneer er geen druk op mijn schouders ligt van iets wat op dat moment buiten mijn macht ligt. Ik ben altijd het gelukkigst wanneer dingen lopen zoals ze moeten lopen, wanneer ik geen stress heb, en wanneer ik omgeven ben met mensen waar ik van houd, en waarvan ik weet dat zij ook graag tijd met mij doorbrengen.

Wat doe je het allerliefste in je vrije tijd?
Rustig aan. Een lekker bad of een lange douche, een beetje tutten, bloggen, een beetje knutselen, tijd doorbrengen met vrienden, vriendinnen of familie. Een boek lezen. Dagdromen. Gewoon de dingen waar je het kaartje 'relaxed' aan kan hangen, zeg maar. Oh, en plannetjes maken. Lijstjes maken. Dat vind ik ook heel fijn.

Welke positieve verandering heeft invloed gehad op je leven nu?
Het wisselen van studie. Ik heb nog nooit zo'n goede keuze gemaakt in mijn leven, denk ik. Ik voelde me zo ongelukkig met alles vorig jaar, en dat ik daar eigenhandig uit ben gestapt en een nieuwe 'richting' heb gekozen, heeft alles zo veel makkelijker voor mij gemaakt. Omdat ik nu die fijne basis heb hier in Leiden, kan ik ook veel beter aan mijn zelfvertrouwen en sociale leven werken. En dat werkt echt.

Wat is jouw ultieme geluksmotto?
Ik heb een vriendinnetje die altijd leeft met de gedachte: "Everything happens for a reason". Ik ben daar langzamerhand ook in gaan geloven. Dat mijn relatie nu over is, heeft een reden. Ik heb geen idee welke reden, en ik vind het op dit moment ook echt nog PIEPERDEPIEP, maar ik geloof wel oprecht dat het toch iets goeds moet voortbrengen. En mijn relatie heeft me zo veel geleerd, zo veel verder gebracht, me laten zien wat liefde is. En daar ben ik dankbaar voor. En verdrietig door, maar dat verdwijnt ooit nog wel. Toch? -Please?-

Wat zou je willen doorvoeren in je leven om nog gelukkiger te zijn?
Dankbaarheid. Echt. Zoals ik laatst schreef: Geniet met volle teugen, want alles is eindig. Daar probeer ik nu ook echt over na te denken. En niet dat ik nu al aan het huilen ben omdat ik ooit weer uit mijn fijne kamertje in Leiden moet, of zo iets, maar wel dat ik er nu bij stil probeer te staan hoeveel geluk ik heb. Hoe fijn mijn leven op dit moment is.

Als je één ding kon kiezen: Hoop, geloof of liefde, welke zou dat dan zijn en waarom?
Zeker weten liefde. Ten eerste ben ik niet gelovig, ook al ben ik wel heel erg bijgelovig. Hoop is soms zo verdrietig, want je kan hopen wat je wil, maar in veel gevallen is dat tevergeefs. Dan kan je toch maar het beste liefde hebben. Ook al komt er bij liefde ook pijn kijken -geloof me, auw- het is wel het mooiste dat er is. En ik voel me nu echt een 'zweef ei' -want teef vind ik een gemeen klinkend woord- maar ik meen het echt. Ik ben nu in een wat ongelukkigere fase in mijn leven, en het enige wat ik nu echt nodig heb is liefde. Van al die lieve vrienden, vriendinnen, familie en ook van jullie! Hoop zou mij de das om doen, als ik zou hopen op het lijmen van mijn relatie. En geloof, ja, ik geloof nu even niks of niemand meer. Ik geloofde in ons.. En dat is even bruut de grond in geboord.

Welke gelukstips zou je een ander willen meegeven?
Dat vind ik heel moeilijk. Ik ben ook geen guru, natuurlijk. Ik ben pas 20, en zo veel weet ik nou ook weer niet over het leven. Uiteindelijk is liefde en gezondheid alles wat je nodig hebt. Ja en kleding en eten, maar je snapt wat ik bedoel. En alweer over wat ik laatst schreef; Realiseer je dat prachtige dingen die je nu om je heen hebt, zomaar kunnen verdwijnen. Laat je vriend of vriendin weten hoe dankbaar je bent, en hoe gek je op hem of haar bent. Doe eens wat liefs voor je familie, ga eens spontaan langs bij je oma. Het klinkt heel dramatisch, en dat is het ook, maar nu kan het nog. Cherish.

Heel veel lieve rommelige kusjes,
Stells.

12 opmerkingen:

  1. Het motto 'Everything happens for reason' vind ik wel heel mooi, maar zo lastig om in te geloven. En liefde is meestal leuk :) Leuk om te lezen! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je deze lijst mooi ingevuld! Ik heb em ook op mijn blog laten voorbij komen omdat ik het ook een fijne manier vind om even stil te staan bij de positieve dingen :) ik doe ook het liefst iets rustig in mijn vrije tijd, in mijn vrije tijd doe ik zelfs het liefste 'niets'. Gewoon wat ontspannen rondklikken op mijn laptop, blogjes lezen, gamen met Jim, een bezoekje brengen aan mijn grootouders, ... Die gewone, kleine, simpele, ... dingen vind ik vaak het allermooist en leukst. Maak er een mooie dag van Stella!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig ingevuld, misschien dat ik deze vragen binnenkort ook invul

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat dit een heel goed moment is voor je om zo'n vragenlijst in te vullen, prachtige antwoorden heb je gegeven en zo echt (oprecht)! :) Ik heb 'm pas ook ingevuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, leuk dat je ook meedoet, deze posts zijn erg leuk om bij iedereen te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je motto heel erg mooi en ik geloof daar ook zeker in. liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je meedoet in deze moeilijke periode voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat goed dat je hieraan meedoet, heel mooi om te lezen! En liefde ja, dat is zoiets moois en pijnlijks tegelijk, dat heb je nu wel weer ervaren! Everything happens for a reason... Heel mooi motto!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd leuk om de reacties van andere bloggers te lezen.
    Jij hebt de vragen wel heel mooi en persoonlijk ingevuld.
    Ik hoop dat je het verdriet snel een plekje kan geven en weer kan genieten van de mooie dingen om je heen. Want geloof me: het kost tranen en tijd, maar je komt er wel uit!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat leuk dat je mij hebt genoemd, thanks! <3 Heel mooi in gevuld! En ik geloof ook zeker in de quote Everything happens for a reason :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat meer geluk door willen voeren met dankbaarheid is met dit projectje al een stukje in de goede richting! Super leuk ingevuld deze vragenlijst en ben erg benieuwd naar de rest van je invullingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je de vragen mooi ingevuld Stella, maar ik verwacht haast ook niet anders van jou. Ik vind het vervelend dat je, je momenteel niet zo happy voelt. Ik hoop dat je, je snel beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.