zondag 8 februari 2015

Een stukje over perfectionisme

Laatst vroeg ik jullie om hulp met behulp van enquête. Daarin stond een vraag die gerelateerd was aan wat jullie graag willen zien hier op mijn blogje. En een heel veel voorkomend onderwerp was perfectionisme. Ik weet stiekem niet zo goed waarom, maar ik kan het me wel voorstellen. Misschien is het een beetje door mijn schrijfsels heen gesijpeld dat ik best wel heel perfectionistisch ben op sommige gebieden. Ik wil er daarom ook echt graag over schrijven, maar het is wel lastig om jullie tips te geven, als ik zelf ook een perfectionistische drol ben. Dat is een soort van iemand vertellen geen chocola te eten en het zelf wel doen, snappie? Toch ga ik het proberen, want geloof me, ik heb de laatste jaren veel geleerd en er ook aardig wat over gelezen. Let's just see how it goes.

Perfectionise, wat is dat eigenlijk? Hoe ik het zie: "Perfectionisme is de wil om op één of meerdere vlakken perfect te zijn. Dit kan soms zorgen voor veel frustratie, stress en onzekerheid". Ofzoiets. Oh jongens, ik zou bij een woordenboek moeten werken. Echt wel. Geweldige beschrijving. Nee, maar zo is het voor mij wel een beetje. Ik ben ook niet perfectionistisch met ALLES. Er zijn verschillende 'vlakken' -zoals ik al zei- waarbij/op/naast/onder je last kunt hebben van perfectionisme. En je voelt hem al aankomen natuurlijk; die ga ik eens even voor jullie uitpluizen.

Uiterlijk
Ik denk dat dit voor ons meiden -hoi, jongens, jullie misschien ook- het meest herkenbare 'onderdeel' is van perfectionisme. Althans, niet voor iedereen, maar wel voor velen. Stomme media, bah. Maar wiens schuld het dan wel of niet is, dat maakt eigenlijk niet uit, dat is gebeurd. Het moet weg, dat wel. Want hoe zonde is het dat wij onszelf zo 'afstraffen' omdat we niet wat meer lijken op die vrouwen van tv, uit tijdschriften, van Instagram, en ga nog maar even door. Ik kan hier weinig tips over geven, omdat ik hier zelf ook last van had en soms nog heb. Ik kan het voor mezelf niet oplossen, en ik weet hoe lastig het is om bijvoorbeeld complimenten en weerleggingen van anderen aan te nemen. Wat mij heeft geholpen is toch echt dat er dingen om mij heen gebeurden -en nog steeds gebeuren- die mij stil lieten staan bij het feit dat geluk echt niet komt van een perfect uiterlijk. Er zijn zo veel dingen die ZO veel belangrijker zijn. Ultieme tip dus; Relativeer. En wees lief voor jezelf. Want dat ben je waard. Echt.

Persoonlijkheid
Ook een gevoelig puntje, persoonlijkheid. En daar bedoel ik mee; hoe je bent als persoon. Sommige meiden hebben een sterke mening, en zijn daardoor soms bang mensen af te schrikken. Sommige meiden hebben juist nooit echt een mening, en voelen zich daarom een grijze muis. Sommige meiden zijn onzeker, en daarom niet zo aanwezig. Sommige meiden worden snel boos, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is. En zo zijn er nog wel meer dingen die in je hoofd een veel biggere deal kunnen zijn dan dat ze eigenlijk zijn. Iedereen heeft echt goede, fijne kwaliteiten, maar ook 'wat mindere' eigenschappen. Die horen er echt bij! Er is niks mis mee om wat eraan te willen doen, en dat is ook ontzettend knap, maar als je maar jezelf blijft. (Duh). 
  
Prestaties
Helaas heb ik veel te veel vriendinnetjes die hier soms mee strugglen. Het is altijd goed om dingen goed te willen doen; om er het beste uit te willen halen; om ambities te hebben. Het stomme hieraan is dat iemand zichzelf intern zo af kan kraken als het niet helemaal gaat als gehoopt. Op de middelbare school ging dit vooral nog om het behalen van goede cijfers, maar tegenwoordig komen er al veel serieuzere dingen aan bod. Doe ik wel genoeg naast mijn studie? Krijg ik straks wel een goede baan? Moet ik niet een extra vak volgen, of een cursus, of moet ik niet bepaalde ervaring op doen in een vrijwillige stage? Het is zo balen dat een goede opleiding tegenwoordig niet genoeg meer is. Er wordt veel van ons gevraagd, en dat is aan de ene kant goed -want: geen verveling, een doel in het lezen, etc.- maar aan de andere kant zorgt het wel voor veel te veel van dit soort narigheid; perfectionisme in prestaties. Mijn advies? Kijk om je heen. Het hebben van een fijne vriend of vriendin, of het zijn ervan, is bijvoorbeeld al tig keer waardevoller dan een 10 halen. 
  
Organisatie
Sommige meiden zijn zo opgeruimd, he? Ken je dat? Nette agenda, alles keurig opgeschreven in een notitieboekje, tabbladen in hun collegeblokken en een nette etui met dezelfde pennen etc. Je kent het vast wel. Maar, ook qua rommel. Ik ben een opgeruimd persoon, soms. Als ik zin heb. Ik houd wel erg van alles op een rijtje houden. Vroeger kon ik helemaal flippen als iemand met een lelijk handschrift in mijn agenda schreef. Ik denk dat ik dat nog steeds kan, flipper daar over. Maar, ik schrijf zelfs soms ook ontzettend lelijk, hoor. Meiden die mij kennen in real life en dit lezen kunnen het zich vast nog wel herinneren; Stella die zo voorzichtig is met al haar spulletjes. That's me. Gelukkig kan ik dat een beetje los laten. Zolang alles het nog doet, en het allemaal nog werkt, is het prima. Ook al ben ik liever nog wel erg opgeruimd en netjes. 


Ik hoop echt dat jullie hier iets aan hebben. Ik denk het stiekem niet, maar het is ook lastig om iemand hierbij te helpen. Als je echt last hebt van perfectionisme, is het echt wel slim om iemand te zoeken die je daarbij kan helpen. Niet omdat het heel verkeerd is, en dat je echt geholpen moet worden, maar puur voor jezelf. Omdat het soms juist zo fijn kan zijn om dingen los te laten. Geloof me. Heel erg veel liefs, Stells.  

14 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Stella! Ik denk dat relativeren en loslaten inderdaad de beste methodes zijn om perfectionisme te verminderen. Als ik mezelf vergelijk met vorig jaar ben ik al een stuk minder perfectionistischer, maar dan denk ik nu weer soms dat ik te slonzig ben en wel iets perfectionistischer mag zijn.. Het is ook nooit goed :') Fijne zondag! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Laurie! Wat fijn, ik ben trots op je (: Hahaha, te slonzig? Ik snap je wel ja, ik ben ook een stuk minder perfectionistisch dan vroeger en daarom heb ik soms het gevoel dat ik dingen laat varen. Maar weet je? Liever gelukkig dan streng, zeg maar. Jij ook nog een fijne zondag; voor hoelang die nog duurt! X

      Verwijderen
  2. Uiterlijk en prestaties zijn voor mij de grootste onzekerheden. En daardoor ben ik dan weer wat stiller en laat ik dingen soms verslonzen. In die zin hangen de vier punten dus met elkaar samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah heel erg mooi geschreven! Ik ben eigenlijk alleen perfectionistisch qua prestaties, en dan ook maar een beetje. Mijn onzekerheden staan verder denk ik een beetje los van het perfectionisme. Maar een vriendin van mij heeft wel heel erg last van dit probleem, ze kan bijvoorbeeld een week lang bezig zijn aan een verslag waar je niet eens een cijfer voor krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! Bij het laatste puntje heb ik vooral het idee dat iedereen zoveel bereikt op een dag en dat ik heel veel tijd verspil met online te zitten surfen op facebook, instagram,...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat perfectionistisch zijn inderdaad niet erg is, zolang je er zelf maar geen last van hebt... Ik ben zelf perfectionistisch en hierdoor erg bang om te falen. Ik weet dat dit een werkpunt is voor mij, ik moet hier op letten zodat ik me niet te hard door de details laat meeslepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed geschreven joh! Weet je dat ik het echt fijn vind om jouw stukjes te lezen? Voor mij heel herkenbaar dit. Ik ben een perfectionist in hart en nieren. Hoewel dit me voordelen biedt, sla ik er meestal in door en dan heb ik eerder last van dan baat bij. Ik betwijfel of ik dat keiharde perfectionisme eruit kan krijgen, het zit volgens mij zo diep geworteld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Daar stuur ik je een dikke virtuele knuffel voor! <3 Ik snap wat je bedoelt. Het is ook niet zo erg om een beetje perfectionistisch te zijn, maar als je er last van krijgt is het naar ): Ik hoop dat je het in sommige gevallen wel een beetje kan laten varen, want geloof me; Je best doen is echt meer dan genoeg!

      Verwijderen
  7. Dat met het uiterlijk is bij mij na mijn puberteit vrijwel helemaal weggetrokken. Ik voel me heel soms nog wel een enorme flapdrol als ik denk: "OOOOH ik kan wel even in mijn fleecevest naar de winkel". en dat ik dan een vrouw zie die er tip top uitziet (make up, haar, alles). Maar verder ben ik daar overheen gegroeid denk ik.

    Qua prestaties heb ik het wel heel erg (gehad? I'm working on it.). Ik heb altijd een beetje het beeld gehad dat ik het - door de media gemaakte - perfecte leven moest leiden. Ik had mijn toekomst met M. in grote lijnen al gepland, zodat wij ook aan het perfecte plaatje mee konden doen. Nooooooou die burnout (+ alle gratis "cadeautjes" die je er bij krijgt haha) helpt je wel even uit die droom. De perfecte wereld bestaat niet. Alleen als jij die zelf kan creëren zonder invloed van buitenaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt als een bus wat je zegt! Ik hoop echt dat steeds meer mensen in de wereld dit ook doorkrijgen en dat iedereen een stuk(je) gelukkiger wordt! En ik weet zeker dat jij er in een fleecevest nog altijd mooi uit ziet. Puh.

      Verwijderen
  8. Oh, dat heb je echt prachtig geschreven Stella. Ik herken me best wel in al je puntjes, of het ligt aan mij maar vele bloggers zijn perfectionistisch. Alsof het een bepaalde 'groep' mensen is die blogt. Ik heb exact hetzelfde met spulletjes. Als iemand een pen wilt lenen, geen probleem, maar o wee als ik hem niet terug krijg of als hij kapot is. Kan ik niet tegen. (Zelfs al is het een pen die ik vond op straat.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, wat lief van je! Weet je? Nu je het zegt; ik denk het ook! Heel veel bloggers en ook YouTubers hebben een beetje dezelfde 'trekjes'. Ik snap helemaal wat je bedoelt. X

      Verwijderen
  9. Mooi geschreven en ik herken me ook in veel punten. Ik wil alles netjes en verzorgd hebben, op tijd af hebben, etc. Kortom, het perfecte plaatje. Maar in mijn faalangst cursus heb ik 'geleerd' dat perfectionisme niet bestaat. Het bestaat niet. Dus waarom er druk over maken? (Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar goed. Er zal wel een kern van waarheid in zitten.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi geschreven! Herkenbaar ook. Aan de ene kant ben ik heel perfectionistisch en wat onzeker, maar aan de andere kant schrijf ik bijvoorbeeld superlelijk. Ik heb andere tijden gekend, echt waar haha. :')
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.