maandag 2 februari 2015

Ik ga een ochtendritueel 'ontwerpen'. Ja, echt.

De video van één van mijn favoriete YouTubers, Nikki, heeft me aan het denken gezet. Vroeger, toen ik nog een uk was -ehm 17 jaar, das drie jaar geleden Stella- had ik een echt ochtendritueel. Het was dan misschien niet zo gezond, want ik stond altijd om kwart over zes op om op de crosstrainer te gaan voor een half uur -elke dag, ja echt- om misschien iets te overdreven redenen, zeg maar. Maar, ik had wel een soort van vaste planning. Ontbijt, crosstrainer, douchen, opmaken, aankleden, weg. Tegenwoordig is het eigenlijk vooral kijken naar mijn rooster, soms 's ochtends douchen, soms 's avonds, een beetje rommelen, niet hetzelfde ontbijt elke dag -wat in principe niet erg is eigenlijk- en bewegen in de ochtend doe ik eigenlijk nooit meer. O ja, en het eerste wat ik doe als ik mijn ogen open is mijn telefoon checken. En tegenwoordig heb ik niet meer elke ochtend een lieve 'Goeiemorgen' op Whatsapp, dus mijn dagen beginnen altijd best rot. That's gotta change.

Vaste 'opsta tijd' 
Ik heb natuurlijk een wisselend rooster, maar ik ga wel proberen door de weeks een vaste tijd te hebben dat ik op sta. Ik denk dat dat half 8 wordt. En als ik het een keertje laat maak en ik kan uitslapen de dag erna, dan hoop ik me aan een bepaald uren-aantal te kunnen houden. Dat schijnt echt beter te zijn voor je lichaam. De laatste tijd val ik heel erg laat in slaap en word ik ook ontzettend laat weer wakker. Maar, vanaf nu begint mijn universiteitsleven weer en is het echt wel tijd voor meer regelmatigheid. Enzo. 

Het eerste dat ik doe
Het eerste dat ik doe als ik wakker word, is op mijn telefoon kijken. Instagram en Bloglovin' checken. En ergens weet ik heel goed dat dat helemaal niet slim is. Het is veel beter om gelijk uit bed te stappen, koud water in je gezicht te plenzen en even wat lichaamsbeweging te hebben, zoiets. Dat wil ik dus ook door gaan voeren. Wekker gaat? Gelijk uit bed, water in mijn gezicht, een rustig muziekje aan en een beetje rekken en strekken.
      
Kleine dingetjes die ochtenden beter maken
Ik had het net al over een rustig, vrolijk muziekje. Dat is één ding. En een lekkere kop thee en een fijn ontbijtje, dat zijn ook dingen die elke ochtend beter maken. En het aansteken van een geurkaarsje. Het zijn kleine dingetjes! O ja, en als het weer wat warmer wordt, dan weet ik zeker dat ik lekker mijn raampjes open gooi 's ochtends! Can't wait!

Een morning song
Ik val wel in herhaling he? Ik had de 'kopjes' al een tijdje geleden geschreven, maar de stukjes erbij doe ik nu pas. Goed, een morning song dus, daar heb ik het inmiddels al drie keer over gehad. Maar zo ben ik. Hebben jullie ideetjes voor een gezellig, vrolijk maar toch wel rustig ochtend liedje? Bestaat er misschien een Spotify playlist?
Ontbijt 
Vroeger had ik al trek op het moment dat ik mijn ogen opende. Ontbijt was mijn lievelingsmaaltijd van de dag. Tegenwoordig is dat heel anders. Op de één of andere manier heb ik nooit ergens trek meer in 's ochtends. Maar, daar moet ik weer eens verandering in gaan brengen. Op een bruin bolletje chocopasta kan je niet vooruit. En, het is ook veel beter om een gezond ontbijt te eten, zonder suiker! Want anders krijg je zo'n dip na je ontbijt, toch? Naja, goed, ik denk dus aan magere kwark met muesli en banaan, want dat at ik vroeger altijd en dat vind ik altijd wel lekker. Hebben jullie nog ideeën?


Hebben jullie ook een ochtendritueel? Zo ja, mis ik iets? 
Lieve rommelige kusjes,
Stells. 

13 opmerkingen:

  1. Gewoon direct uit bed gaan en GO GO GO, Dat werkt voor mij tenminste. Als ik uit bed ga, doe ik eerst even wat yoga, aai de katjes en ontbijt. Daarna Bloglovin, Facebook, Instagram, etc.
    Heb laatst nog een stukje geschreven op mijn blog (http://www.dinastie.nl/?p=8155) over hoe je je dag beter kunt beginnen, misschien heb je daar wat aan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, die las ik laatst! Ik was 'm even vergeten, maar ik ga 'm gelijk weer even doorlezen! Liefs

      Verwijderen
  2. Heel goed zo'n ochtendritueel, helpt echt! Uit ervaring.. en je hebt zo ook meer aan je dag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ja ja, ik weet de perfecte morning song! Namelijk Morning Song (heu, echt waar!) van The Digital Age. Ik draai 'm het liefst de hele dag, maar hij is zoo fijn :) http://grooveshark.com/#!/s/Morning+Song/6ot8Ys?src=5 En ochtendrituelen zijn de best :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet eigenlijk ook iets doen aan een vast ochtendritueel, want op dit moment is het: wakker worden rond half negen, drie uur lang in bed blogs lezen en instagram bekijken en daarna misschien maar eens wat gaan eten en douchen... Oja, en qua afspeellijstjes op Spotify: A walk Alone, Morning Tea en Your Favorite Coffeehouse. Allemaal rustige, maar fijne nummers om de dag mee te beginnen (en te eindigen, of gewoon voor tijdens de hele dag)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als een goed plan.
    Ochtendmuziek: psapp!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn ochtenden zijn vaak vooral een beetje chaotisch en uit bed rollen en haast. Ik vind de ochtend eigenlijk wel fijn, even een momentje tijd voor jezelf (en je make-up/kleding/whatever you wanna do) om de dag goed te beginnen, maar de laatste tijd ga ik te laat naar bed om daar echt genoeg rust voor te hebben 's morgens. Dan heb ik toch liever een extra halfuurtje slaap dan 'tijd over'... Maar daar moet eigenlijk wel weer verandering in komen, haha. Ik weet trouwens niet beter dan dat ik op mijn telefoon kijk als ik wakker word, maar anders heb ik helemaal geen motivatie om mijn ogen te doen en mijn telefoon checken vind ik wel oprecht leuk haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het, geloof me. Maar omdat ik zo'n hekel heb aan haasten probeer ik dat wel altijd heel erg te voorkomen! Maar als ik dan een half uur van tevoren klaar ben denk ik: "Hmpf, had ik toch nog een half uurtje kunnen blijven liggen". Liefs!

      Verwijderen
  7. Ik moet echt meer filmpjes gaan kijken op YouTube lees ik al, (heb je tips?) Maar een ochtendritueel klinkt goed. Het helpt mij ook echt de dag rustig beginnen moet ik zeggen. Hoewel ik het doordeweeks niet altijd red maar het weekend start bij mij altijd hetzelfde. Wat ik zelf merk is dat het goed is om niet je ontbijt staand aan het aanrecht snel naar binnen te proppen maar er echt bij te gaan zitten. Er de tijd voor nemen. Het liefste doe ik dat met de krant, maar een liedje is natuurlijk ook heerlijk. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh de krant, die mis ik ook echt! Ik las de krant elke ochtend toen ik nog thuis woonde, maar hier heb ik geen krant en stiekem wil ik die liever niet op een tablet lezen, want dat probeer ik nou juist een beetje te vermijden 's ochtends, hihi. Ik heb sowieso die tips hierboven, maar daarnaast kan je ook gewoon zelf een beetje zoeken naar wat je de leukste soort video's vindt (: X

      Verwijderen
  8. Hmm, mijn ochtendritueel is tegen iedereen de mij wakker maakt schreeuwen dat ik nog 5 minuutjes wil blijven liggen. Misschien moet ik daar ook eens verandering in maken haha! Je ochtendritueel is echt heel erg fijn gemaakt! Vooral de muziek! Dat moet ik ook eens gaan uittesten! Veel liefs, X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja ik sta 's ochtends altijd op dezelfde manier op, maar dat bestaat meer uit het doen van de nodige dingen in zo weinig mogelijk tijd... Lijkt me heerlijk om een vast, relaxed ochtendritueel te hebben!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.