dinsdag 24 februari 2015

Waarom ik studeren ineens niet meer zo leuk vind

Waar ik afgelopen semester (van september tot januari) heel actief en braaf alles samenvatte, las en deed, daar laat ik het nu voor mijn doen een beetje versloffen. Waarom? Omdat het gewoon ineens wat minder leuk is allemaal. Mijn motivatie is weggerend, en ik sport niet veel genoeg om hem bij te benen. Stomme grap. Zie je? Ik kan zelfs niet eens meer grappen maken. Als ik dat voorheen wel al kon, ten minste. Nu zit ik trouwens ook mijn studiewerk te ontwijken. Stiekem. Luisterend naar klassiek(achtig)e muziek -dat doe ik tegenwoordig eigenlijk heel veel, sorry not sorry- zit ik hier met allemaal opgekropte irritatie. Verder voel ik me heel blij hoor, daar niet van. Maar, het moet er even uit. En wel hier.

Hallo, havo 2?
Zoals mijn lieftallige vriendinnetje Stefanie het noemde. Deze periode volg ik veel vakken van de studie Nederlands. En die vakken zijn me toch schools! Het is niet te geloven. We moeten huiswerk inleveren, kunnen onverwacht overhoord worden -wat dan ook echt mee telt-, de leraressen (toevallig allemaal vrouwelijk ja) behandelen ons best vaak als kleuters en de stof is daarnaast eigenlijk gewoon nog eens hartstikke moeilijk. Het is dus niet echt een feest. Enkele voorbeelden ben ik jullie wel verschuldigd. "We gaan eerst even in groepjes de antwoorden bespreken, en daarna doen we het met de klas". De klas. De KLAS. "Pietje Puck, wat had jij daar?". Mag ik nog even het huiswerk inleveren herhalen? Ja? O, en dan zijn ook nog eens alle werkgroepen streng verplicht. Want o wee als jij zelf kan bepalen of je de verantwoordelijkheid wel of niet neemt. Ofzo. Nee, zo werkt dat niet in hav.. Eh, op de universiteit. 

De lat leg je zelf?
Zoiets komt altijd terug in een reclame van een bepaalde onderwijsinstelling. En dan denk ik; Ja, dat is eigenlijk ook best logisch. Zo werkt het ook op de uni. Ik leg mijn eigen lat vrij laag, maar ik zorg wel dat ik hoge cijfers haal en goed mijn best doe. Maar extra vakken en honours enzo, dat is gewoon niks voor mij. Ik ben alles behalve stress bestendig en ik hecht -zeker de laatste tijd- ontzettend veel waarde aan mijn leven om mijn studie heen. Ik begrijp dat ik moet studeren, en dat ze het goed bedoelen met dat 'tussentijds overhoren' (zodat je niet voor het tentamen ineens voor een enorme berg stof staat), maar je zit op de universiteit omdat je geacht wordt dat zelf te kunnen; met grote hoeveelheden en redelijk veel vrije tijd om te gaan. Zeg maar. Dat kan ik, echt waar! Maar ik wil het ineens niet meer als het zo gepusht wordt. Tsja. 

Moeilijkheidsgraad
Het verschil met deze vakken die ik nu volg, en de vakken die ik vorig semester heb afgesloten, is best wel een beetje heel erg groot. Mijn vakken heten nu: Syntaxis (moeilijk, maar wel te begrijpen als je goed op let), Historische Taalkunde (alleen maar huilen), Woord en Betekenis (onwijs interessant, maar vrij pittig), Taalgebruik en Diversiteit (heel erg leuk, en vooral omdat het gegeven wordt door een geweldige vrouw), Argumentatie en Retorische Analyse (heel erg moeilijk als je moeite hebt met verbanden zien en dingen uit een tekst halen. Moi, dus) en Rapporteren over Onderzoek (drie rode pepers). Dus, naja, het is allemaal gelukkig wel interessant, en stiekem vind ik het ook leuk om deze dingen te leren. De manier waarop is alleen een beetje niet zo mijn ding. En nu ik dit schrijf denk ik ineens; Wat ben ik nou eigenlijk aan het zeuren.

Excusez-mezelf voor deze stortvloed aan negativiteit. Het kan ook door de maandelijke periode komen. Dan ga ik nu maar snep de rest van mijn Kinder Bueno naar binnen proppen en mezelf niet meer zo zielig vinden. Want dat ben ik niet. Studeren is leuk, en ze bedoelen het allemaal hartstikke goed. Ik moet blij zijn dat ik op zo'n goede universiteit zit. En dat ik überhaupt studeer. Dus.

Veel knuffels! 

21 opmerkingen:

  1. Haha, nou. Ik begrijp wel waarom je erover moppert hoor. Het is toch ook gewoon zo dat je niet meer behandeld wilt worden als een brugklasser. Die tijd heb je allang gehad. Maar hé, lekker positief blijven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap best dat je het anders voor je had gezien, met meer eigen verantwoordelijkheid en wat minder alsof je op de middelbare school zit. Het is wel fijn dat je alle vakken interessant vindt, wat dat is natuurlijk het belangrijkste aan studeren, maar misschien moet je even wennen aan deze lesmethode? Of misschien krijg je binnenkort andere vakken waarbij het wat beter werkt voor je? Heel veel succes in ieder geval en stay strong! Liefs, Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp het wel. Ik ben zelf ook niet zo fan van dat "schoolse". Zeker op de universiteit verwacht je wel iets anders inderdaad. Wel fijn dat de vakken interessant zijn, dat scheelt al een stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt wel heel erg interessant hoor, wat je doet! Lijkt me leuk!
    Wel heel erg vervelend dat jullie als kinderen behandelt worden, die periode heb je inmiddels wel achter je. Bekijk het maar van de positieve kant; het is in ieder geval een goede voorbereiding op tentamens (en een goede voorbereiding is het halve werk :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat irritant dat het zo scholig is. Ik had ook een vak in het eerste jaar van de universiteit dat we opeens weer huiswerk moesten inleveren. Het is zo irritant als mensen denken dat je het niet uit jezelf zal doen! Ik werd er spontaan heel recalcitrant van haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me best pittig allemaal. Maar dat de leraressen je zo behandelen is niet tof! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms heb je het al eens nodig om beter te zeuren, beter dan dat je het opkropt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het klinkt best lastig. Mijn studie heeft een hele strenge aanwezigheidsplicht van zeker 90% dus ik ben niet anders gewend maar ik vind het ook best kinderachtig. Je studeert immers aan de universiteit dus eigen verantwoordelijkheid mag ook wel verwacht worden. Ik hoop dat de negativiteit snel wegebd (:

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aaaaah mopperen over je studie hoort er soms gewoon even bij. Wedden dat het volgend semester allemaal weer helemaal geweldig is? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me heel goed voorstellen dat het vervelend is om als 14 jarige behandeld te worden, maar vooruit. Die bueno maakt het helemaal goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik begrijp je helemaal, Stella! Merk inderdaad ook een verschil met het eerste semester maar we komen er wel doorheen! :) Gelukkig is het wel erg gezellig bij o.a. syntaxis en A&RA haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was hier ook wel even in een hele erge zeurbui hoor, hihi. Maar inderdaad; Gelukkig heb ik wel hele leuke, gezellige studiegenootjes om naast te zitten! Liefs, en tot donderdag bij A&RA!

      Verwijderen
  12. Zulke periodes heeft iedereen wel eens gehad tijdens het studeren, je mag best eens klagen over alles wat stom is aan je studie. Ik heb geschiedenis gestudeerd (in Utrecht, bachelor en master) en had daar ook een aantal vakken die verplicht waren maar supermoeilijk en heel erg saai, en dan ook nog eens héél schools inderdaad - je moet aanwezig zijn én iedere keer alles lezen en je huiswerk inleveren want anders... Oeeeh dreigementen! :') Klinkt inderdaad als de middelbare school... Herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Studeer je Nederlands? Wat stom dat je zo behandeld wordt, maarre die Bueno doet alles even vergeten<3
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nope, ik studeer Taalwetenschap. Maar, omdat ik een richting heb gekozen binnen Taalwetenschap die erg met Nederlands aansluit, volg ik vakken van die studie (: En wat de Bueno betreft; Helemaal waar! Jammer dat 'ie al zo snel op is, hihi. X

      Verwijderen
  14. Aah, iedereen heeft zulke periodes tijdens het studeren. Echt waar. Eet vooral maar veel Kinder Bueno's goed?? Dat helpt. Ik spreek uit ervaring <3

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha we zijn allemaal wel eens gefrustreerd of geïrriteerd, helemaal niets mis mee ;) af en toe wat mopperen kan zeker geen kwaad! Is volgens mij zelfs gezond ;) hopelijk sta je er ondertussen al wat positiever tegenaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lijkt me inderdaad ontzettend frustreren. Ik was al erg blij toen ik dat 'schoolse' niet meer had op het HBO. Gewoon af en toe lekker mopperen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha, ik snap wel dat je het irritant vindt als je 'klein gehouden' wordt, daar is de uni niet voor zou je denken. Welke studie doe je eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, precies! Ik studeer Taalwetenschap, richting Taal en Communicatie (:

      Verwijderen
  18. Stefanie (niet dat vriendinnetje haha)2 maart 2015 om 17:51

    Heel fijn om te lezen dit! Ik studeer in België (ben dan ook een Belg haha) en het systeem is hier natuurlijk helemaal anders. Sinds ik mijn resultaten van het 1e semester kreeg bijna 3 weken geleden zit ik helemaal in de knoop met mezelf. Niettemin kom ik net zoals jij op hetzelfde besluit: mijn studie is wél interessant ik moet alleen de moed vinden om eraan te werken...

    BeantwoordenVerwijderen

Voor elke reactie krijg je een knuffel en een plak tattoo. En een kusje. En een koekje. Omdat je lief bent. En dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.